نقشه تابلو فرش دارکوب

نقشه تابلو فرش دارکوب

نقشه تابلو فرش دارکوب


تمامی فرش ها و تابلو فرش هایی که شما در بیرون و خانه ها میبینید دارای نقشه هایی برای بافت هستند که بافنده بتواند به راحتی و بدون عیب و نقصی طرحی زیبا پدید آورد. برای هر فرش نقشه ای مخصوص وجود دارد که از روی آن طرح و رنگ هایی که قرار است در کار استفاده شود مشخص شده است. سالیان گذشته هیچ وسیله ای اعم از کامپیوتر و… وجود نداشت که بافندگان و فرش بافان بتوانند از روی آن طرحی را بکشند بنابراین نقشه را به صورت ذهنی بر روی کار اجرا میکردند. به دلیل ذهنی بودن کارها معمولا تنوع رنگ در فرش های قدیمی کمتر است، اگر به فرش های قدیمی نگاه کنید میبینید که همگی بسیار ساده و با تنوع رنگ کمی بافته شده اند که نشان دهنده نقشه ای ذهنی از ذهن بافنده اثر می باشد. اما با گذشت زمان و پیشرفت کردن دستگاه ها و دیجیتال، نقشه هایی به صورت چاپی و طراحی شده به کمک کامپیوتر وارد بازار شده است که به راحتی میتوان آن را تهیه و بافت فرش و یا تابلو فرش با طرح دلخواه را شروع کرد.
نخ و نقشه تابلو فرش دارکوب
یکی از پر آوازه ترین و پر افتخارترین تولید کنندگان نخ و نقشه فرش و تابلو فرش ایرانی، دارکوب است. فرش دارکوب گنجینه ای ارزشمند از صدها و شاید هزاران نقشه تابلو فرش ایرانی، گلیم، و فرش های زیبا است که همگی توسط کارشناسان و طراحان خبره و کاربلد طراحی و اجرا شده است. تولیدات نقشه های تابلوفرش های دارکوب در رج شمارهای ۴۰ تا ۷۰ و بیشتر در رج شمارهای ۴۶ تا ۵۰ می باشد. نوع گره ای که در بافت دارکوب در تابلوفرش ها به کار می‌رود معمولا از نوع بافت با گره ترکی، گلیم پیچ، گلیم کرباس و گلیم فرش می باشد. تنوع در نقشه تابلو فرش دارکوب بسیار زیاد است، به طور کلی میتوان گفت برای هر شخص با هر نوع سلیقه یک نقشه وجود دارد تا بافنده اثری طبق میل و سلیقه خود خلق کند. نقشه ها انواع گوناگونی دارند: نقشه صوتی، نقشه خانه بندی، نقشه عددی.

هر اثر شناسنامه مخصوص خود را دارد که در آن نام اثر، تعداد گره ها، اندازه و ابعاد، تعداد رج ها، رنگ های به کار برده شده جای گذاری رنگ ها در جای درست، وزن نخ و نقشه، قیمت ها، تعداد نخ های ابریشمی که به کار برده شده و… در آن نوشته شده است. در نقشه های کامپیوتری همه این اطلاعات تابلو فرش ها به طور کامل وجود دارد. طرح اولیه و ثانویه فرش هم در اطلاعات کامپیوتری مشخص شده است.
قیمت نخ و نقشه تابلو فرش دارکوب
معمولا قیمت نقشه های تابلو فرش چندان زیاد نیست، اما اگر نخ و نقشه تابلو فرش ها را با هم بخواهید قطعا قیمت ها متفاوت میشود!
شروع قیمت نخ و نقشه های تابلو فرش دارکوب از چیزی حدود ۳۰۰ هزار تومان است تا به بالا. این قیمت بسته به نوع نخ و تعداد رنگ هایی است که در اثر به کار میرود و همچنین اندازه تابلو فرش عامل مهمی در قیمت گذاری نخ و نقشه ها دارد.
در دارکوب نقشه تابلو فرش های سنتی از نقشه تابلو فرش های کامپیوتری گران تر است، و جالب است بدانید اگر نیاز به چله کشی داشته باشید با مشخص کردن نوع نخ خود، مثلا ابریشم، دار چله کشی شده با نخ ابریشم مرغوب برای شما آماده میکنند، که البته کمی در قیمت کار اثر دارد و قیمت را بالاتر میبرد.
طرح هایی که در دارکوب برای نخ و نقشه تابلو فرش آماده به فروش است بسیار متنوع است، مانند: طرح حیوانات، طبیعت، آثار هنرمندان ایران، آثار هنرمندان جهان، گل و میوه، آیات و سوره های قرآنی، کلام قرآنی، آثار باستانی ایران و جهان، تندیس ها و…
اگر شما هم تصمیم به بافت تابلو فرشی ویژه خود شده اید حتما از نقشه های کامپیوتری که مدل های گوناگون آن در فرش دارکوب موجود است، استفاده کنید، به این دلیل که این روزها دیگر نقشه های کامپیوتری روی بورس است و از کیفیت خوبی هم برخوردار هستند و همچنین از روی نقشه به راحتی میتوانید تابلو فرش را بافته و زحمت و زمانی را که برای بافت تابلو فرش میگذارید به هدر نرود تا اگر روزی قصد فروش و یا درآمدزایی از این راه را داشتید با قیمت خوبی اثر دست شما را بخرند.

ارسال نظر