فرش دستباف اردکان

فرش دستباف اردکان
فرش دستباف اردکان با جمعیتی حدود ۱۰۰هزار نفر در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار گرفته است. فرش اردکان قدمتی ۲۰۰ ساله دارد و به ثبت جهانی رسیده است. نقش و نگار فرش های اردکان زبان زد هر ایرانی و خارجی است. فرشی که اصالت ایرانی را به رخ همه جهان می‌کشد و مشتریان خاص خودش را دارد. سالانه بیش از هشت هزار متر مربع فرش در ارکان تولید می شود که بسیاری در داخل کشور توسط خانواده های ایرانی استفاده و مقداری به کشورهای دیگر صادر می شود. فاکتورهای مهمی در معروف و محبوب شدن فرش اردکان تاثیر داشته است، از جمله استفاده از رنگ های طبیعی و گیاهی، نخ های ابریشمی، بافت دقیق و ظریف کاری آن، مواد اولیه مرغوب و طبیعی و… همه این عوامل باعث شده است تا فرش اردکان در زمره فرش های محبوب و مشهور ایران و جهان قرار بگیرد.

ویژگی ها و طرح های فرش دستباف
یکی از نکات مثبت فرش اردکان که باعث شد به ثبت جهانی برسد، بافت درشت و تعداد رج های آن در رج های ۲۵، ۲۸ و ۳۰ است که به ثبت جهانی رسیده و نام و آوازه ای خاص دارد. از ویژگی های فرش اردکان می توان به تار و پودهای پنبه ای آن، پرز یا خامه پشمی و کرک های قالی، گره های فارسی متقارن، رج شمارهای ۲۵ تا ۳۰، استفاده از دار عمودی گردان، رنگ بندی ۱۴ الی ۱۶ و… اشاره کرد. در فرش های اردکان به هیچ عنوان غلط بافی و تقلب وجود ندارد، یعنی به هیچ عنوان از گره جفتی استفاده نمی کنند. قالی های اردکان بدون هیچ عیبی ارائه می شوند، به همین دلیل قالی اردکان از کیفیت بالا و ارزش بسیاری برخوردار است. طرح هایی که در فرش دستباف اردکان به کار میرود معمولا از طرح های ترنج شاه عباسی، ترنج خورشیدی، لوزی، دایره افشان، لچک، طرح های حاشیه درباری و… است با رنگ های زمینه سرمه‌ای، سبز، کرم، لاکی یا قرمز، سبز، خاکی، که امروزه رنگ های پرطرفدار این فرش به دلیل فضاسازی خانه های ایرانی بیشتر کرم و خاکی است. مواد اولیه مرغوبی که در قالی اردکان به کار میرود معمولا از پشم و کرک و پنبه و ابریشم است، تار و پودهای فرش از پنبه و خامه یا پرز و از جنس مرغوبی چون ابریشم و کرک است و همچنین نخ ریسی فرش اردکان در خود ارکان به صورت سنتی و از رنگ های گیاهی انجام می شود.
کیفیت و زیبایی نقش و نگار فرش اردکان باعث شده تا نسبت به سایر فرش های دیگر توجه بیشتری به آن شود. جالب است بدانید پشت قالی اردکان کاملا صاف و یک دست است و تارهایی کاملا کرم رنگ و چله های کشیده شده ای مانند چله کاشان دارد. از ویژگی های کلی فرش اردکان می توان به رج شمارهایی بین ۳۰ تا ۵۰، گره های کاملا فارسی و متقارن، نوع بافت لول، شیرازه طلایی آن که به صورت کیپ زده شده است و… اشاره کرد. در فرش اردکان بعد از یک رج، پود کلفت و ضخیم تاییده شده و روی آن یک پود نسبتا نازک زده می شود. جنس پرزهای فرش اردکان از سر بالا باز و از سر پایین بسته است. در شستن فرش اردکان باید بسیار دقت کرد. فرش اردکان به علت تراکم بافت و استفاده از رنگ های پر رنگ طبیعی چون لاکی و سرمه‌ای و حتی کرم، امکان از بین رفتن و یا کمرنگ شدن رنگ آن وجود دارد، برای شست و شو دستی توسط خودتان بهتر است از شامپوهای مخصوص قالی شویی استفاده کنید. ولی در صورت امکان برای شست و شو بهتر و دقیق تر فرش، آن را به قالیشویی های معتبر بدهید تا خیالتان از بابت سالم ماندن فرش جمع شود.

قیمت فرش دستباف اردکان
قیمت فرش اردکان بسته به نوع بافت و ابعاد آن در اندازه های ۶ متری، ۹متری و ۱۲ متری، متفاوت است. این روزها به دلیل کوچکتر شدن خانه و قدرت پایین خرید مردم فرش های شش متری فروش بهتری نسبت به سایر فرش ها دارند. فرش های شش متری اردکان با طرح هایی بسیار متنوع و رنگ هایی جدید و کاملا طبیعی با قیمتی مناسب نسبت به سایر فرش ها ارائه می شود. شروع قیمت برای فرش های شش متری اردکان از ۲ میلیون تومان شروع و اگر فرش از نخ ابریشم اصل باشد تا قیمت ۴۰ الی ۵۰ میلیون هم می رسد.قیمت فرش دستباف کاشان ۹ متری و قیمت فرش دستباف اردکان ۶ متری هر دو از ۵ میلیون شروع شده و به بالا ۳۰ الی ۴۰ میلیون میرسند‌.

 

فرش
فرش