فرش دستباف اردکان

فرش دستباف چهار محال بختیاری
فرش دستباف چهار محال بختیاری در نواحی چال شتر، شلمزار، سامان، شهرکرد، هنه گون، وردنجان،فرادنیه، باباحیدر، قهوه رخ و بروجن بافته می شود. دو روستا به نام « طالخونچه» و « علی آباد» در این منطقه وجود دارند که فرشهای زیبایی به نام یلمه می بافند که لوزیهای کنگره ای که اطراف آن را گلهای ریزی پر کرده نقش پردازی شده است. فرشینه هایی که به نام بختیاری معروف است نه توسط بافندگان این ایل بلکه به وسیله بافندگان روستاهای چهارمحال و بختیاری بافته می شود.


ویژگی ها و طرح های فرش دستباف
طرح قالیها به سبب مجاورت با اصفهان دارای انحنا وظرافتهایی می باشد که در عین حال به دلیل ریشه روستایی دارای طرح های شکسته است.بافته های ظریف و مرغوب مرکز بختیاری بیشتر به بی بی بافت یا خانوم باف یعنی دستباف مادربزرگ مشهور می باشند. در این ناحیه بیشتر طرح قابقایی یا خشتی یا به اصطلاح کیشتی رایج است از طرحهای دیگر محرابی، سروی، ترنجدار، گل مینا، شرابه یا گل پتویی و تصویری مورد توجه بافندگان است. اندازه قالیهایی که در ناحیه بختیاری بافت می شود به طور غریبی محدود می باشد . این قالی ها معمولا با گره ترکی و یک پود ( برخلاف قالی شهرکرد که دو پود است) بافته می شود. نقش بیشتر قالیهای بختیاری، نگاره های لوزی و مربع است که به صورت شکسته و در رنگهای مختلف تکرار می شود. در چهار محال بختیاری مانند کانونهای بافندگی قشقایی، رنگ مورد نظر زرد است و در زمینه سایر رنگهای رنگ بندی دقیق نیست.
رنگهای عمده مورد استفاده ای ناحیه عبارتند از : لاکی سیر و روشن قهوه ای، سبز سیر، نارنجی، مشکی کرم سفید و سرمه ای سیر است.



قیمت فرش دستباف چهار محال و بختیاری
قیمت فرش دستباف بختیاری با توجه به ابعاد و رجشمار و نوع نخ به کار برده شده در آن متفاوت است و با توجه به رنگ های به کار رفته و طرح و پیچیدگی و نوع گره های بکار رفته شده قیمت گذاری می شود. حدود قیمت برای فرش دستباف چهارمحال و بختیاری حدودا از 4 میلیون تومان تا 20 میلیون تومن می باشد

فرش بختیاری