نقشه تابلو فرش کوچک

نقشه تابلو فرش کوچک

نقشه تابلو فرش کوچک


امروزه به دلیل کوچکتر شدن خانه ها و دفترهای کاری تابلوفرش های کوچک بسیار پر طرفدار شده است. تابلوفرش هایی که به هر خانه و دفتری عطر و رنگ ایرانی میدهد. برای بافت تابلوفرش ها و فرش ها نیاز به نقشه ای دقیق و مناسب است تا طرح فرش به درستی بر روی تابلو فرش بافته شود.
نقشه های تابلو فرش به دو صورت سنتی و کامپیوتری وجود دارد. نقشه تابلو فرش سنتی به صورت ذهنی است، یعنی طرحی را در ذهن پرورش داده و طراح بر روی کاغذ و یا کاغذهای شطرنجی اجرا میکند. سپس با وسیله های رنگ آمیزی طرح را رنگ کرده و برای آن کارت رنگی مانند پالت رنگ ایجاد میکنند تا بافنده در زمان بافت شماره رنگ ها را بداند و هر رنگ را در جایگاه درست خود به کار ببرد. بعد از رنگ کردن توسط ماژیک یا خودکاری، بر روی نقشه نقطه گذاری میکنند که هر نقطه در نقشه خوانی معنی یک گره را میدهد. خواندن نقشه های سنتی کمی سخت است و بافنده گاهی دچار مشکل در بافتن می شود و اشتباه میکند. امروزه نقشه های کامپیوتری برد بیشتری در صنعت تابلوفرش دارند، البته هنوز هم از نقشه های سنتی استفاده میکنند اما به دلیل ظریف کاری و دقت بالا در بافت تابلو فرش استفاده از این نقشه ها کمرنگ تر شده است. در نقشه های کامپیوتری برای تابلو فرش هر کس یک گره زدن هم بلد باشد به راحتی میتواند از روی این نقشه ها طرح را ببافد. در نقشه های کامپیوتری توسط نرم افزارهای ویژه فرش، طرح کدگذاری میشود، رنگ آمیزی میشود، پالت رنگ برای آن ایجاد میشود و نحوه بافتن آن به راحتی مطرح شده است، با کمی تمرین به راحتی میتوان از روی نقشه های کامپیوتری تابلو فرش زیبا و کوچکی بافت.
دو نوع نقشه فرش وجود دارد، نقشه فرش و تابلو فرش ترکی بافت و فارسی بافت. در نقشه های فارسی بافت یا همان نامتقارن، رنگ طرح دقیقا بر جای خودش، یعنی سطح نقشه گذاشته میشود ولی در نقشه های ترکی بافت، نقشه با رنگ های زنده سایه زده میشود و رنگ اصلی به صورت کد و عدد بر روی نقشه قرار میگیرد. تفاوت دیگری که این نوع بافت ها و نقشه ها با هم دارند در اختلاف رج شمار آنها است. رج شمار قالی در نوع فارسی شش و نیم سانتی متر و در نوع ترکی هفت سانتی متر محاسبه میشود.
اگر شما در عرصه فرش بافی و تابلو فرش تازه کار هستید حتما از تابلو فرش های سایز کوچک شروع کنید. بافت فرش و تابلو فرش همانطور که پر درآمد است بسیار پر خرج هم است، پس پیشنهاد میشود برای شروع بافت تابلو فرش، ابتدا نقشه تابلو فرش کوچکی از گوگل دانلود و یا خرید کنید و با توجه به نقشه و طرح اولیه شروع به بافتن تابلو فرش کنید. بافت طرح سایز کوچک سریع تر تمام میشود و هزینه کمتری برای شما دارد، حتی اگر وسط کار دیدید میلی به ادامه این کار ندارید چون هزینه کمی صرف کرده اید میتوانید تابلو را راحت کنار بگذارید. نقشه تابلوفرش کوچک بیشتر برای آموزش استفاده میشود زیرا اگر در حین کار اشتباهی رخ داد سریعا بتوانید آن را برطرف کنید. خیلی ها در فکر آن هستند که این سایزهای کوچک فروش میرود یا خیر. طرح و تابلو فرش اولیه ای که شما می‌بافید به عنوان یک نمونه و یک هنر دستی ارزشمند برای شما است و همانطور یک نمونه آزمایشی و آموزشی، پس بهتر است اولین تابلوفرش دستبافت خود را نزد خود نگه دارید و از دومی شروع به فروش کنید. امروز تابلوفرش های کوچک بسیار پر طرفدار شده است چون علاوه بر زیبایی از قیمت مناسب تری هم برخوردار است و همچنین می توان در تعداد زیاد به عنوان یک دکوراسیون خاص بر روی دیوار به کار برد.
قیمت پکیج های آموزشی برای تابلو فرش های کوچک معمولا از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان شروع میشود. این پکیج شامل نقشه تابلو فرش کوچک، شناسنامه تابلو فرش، پالت رنگ، جنس و نوع نخ ها، گره ها و… میشود.
در این پکیج ها ابزارهای ویژه بافتن تابلو فرش هم وجود دارد که شامل قلاب بافت، سیخ پودکشی، قیچی، دفه میشود.
تنوع در نقشه های سایز کوچک بسیار زیاد است، طرح هایی نظیر طبیعت، حیوانات، تندیس، ترنج، آثار باستانی ایران و جهان، گل، گلدان و… برای هر نوع سلیقه ای طرح های مختلفی وجود دارد که این تنوع باعث میشود افراد زیادی رو به هنر زیبای فرش بافی و تابلو فرش بیاورند.

ارسال نظر