تابلو فرش دستباف وان یکاد

تابلو فرش دستباف وان یکاد

تابلو فرش دستباف وان یکاد


تابلو فرش های دستباف هدیه ای ارزشمند برای هر انسان است
. تابلو فرش ها در صنعت فرش بافی دارای ابعاد و اندازه مشخص با قیمتی متفاوت هستند. طرح هایی که در تابلو فرش های دستباف مورد پسند مردم ما قرار میگیرد متفاوت است، به همین دلیل طراحان فرش و تابلو فرش ایران نقشه های متنوعی برای هر سلیقه طراحی کرده اند تا هر کسی در منزل خود تابلو فرشی طبق سلیقه خود نگهداری کند. از نمونه طرح های تابلو فرش های دستباف که میتوان به آن اشاره کرد، طرح طبیعت و خانه های کاهگلی، طرح های زیبای عشایر و کوچ آنها، طرح حیوانات و پرندگان، طرح انسان و چهره، طرح آثار باستانی و معروف هر کشور و شهر، نقاشی های معروف هنرمندان ایران و جهان و طرح های پر طرفدار قرآنی.
کشور ما به دلیل اعتقادات اسلامی و ایمان آن ها به کتاب الهی و خداوند بزرگ علاقه ای ویژه به نگهداری تابلو فرش هایی با آیات قرانی و نام پرودگار بزرگ دارند. تابلو فرش های مذهبی با الهام از آیات کتاب عظیم قرآن و تصاویری از اماکن مذهبی و اسلامی بافته شده است و تلفیق بسیار زیبایی از آیات قرآن با هنر خطاطی زیبا و نقاشی از اماکن مقدس اسلامی است. از نمونه آیات قرآنی پرطرفدار، تابلو فرش دستباف وان یکاد است. تابلو فرش دستباف وان یکاد در انواع گوناگون ، وان یکاد عمودی، وان یکاد افقی، وان یکاد برجسته و… در بازار موجود است.
تابلو فرش دستباف وان یکاد در ابعاد و اندازه گوناگون و توسط بهترین بافنده ها بافته شده و در اختیار مردم برای زینت بخشیدن به محل کار و منزل خود قرار گرفته است. از ویژگی های مهم هر تابلو فرش دستباف، بخصوص در تابلو فرش های آیات قرآنی و وان یکاد، استفاده از نخ های کاملا طبیعی ابریشم است. نخ ابریشم با رنگ های طبیعی خود جلوه و جلای ویژه ای به تابلو فرش دستباف میدهد که این موضوع باعث محبوب شدن این دسته از تابلو فرش در میان طرح های دیگر است.
در قیمت گذاری تابلو فرش دستباف وان یکاد عوامل مختلفی دخیل هستند. از نمونه عوامل قیمت گذاری تابلوفرش ها میتوان به نوع نخ، ابعاد و اندازه تابلو فرش، بافنده اثر، محل بافت تابلو فرش، نقشه فرش، نوع نقاشی به کار برده شده و برجسته بودن یا نبود وان یکاد اشاره کرد. عامل مهم دیگری که در قیمت گذاری تابلو فرش وان یکاد دخیل است تعداد تراکم و شانه تابلو فرش است. هرچه تراکم و شانه یک تابلو فرش بیشتر باشد، قیمت آن تابلو فرش بیشتر است. بعنوان مثال قیمت یک تابلو فرش وان یکاد ۱۲۰۰ شانه بسیار بیشتر از تابلو فرشی با تراکم ۵۰۰ شانه است.
قیمت این تابلو فرش ها در ابعاد و اندازه کوچک از چیزی حدود یک میلیون شروع شده و در ابعاد و اندازه بزرگ به ۲۰ الی ۳۰ میلیون هم میرسد. ابعاد بزرگ تری هم برای تابلو فرش دستباف وان یکاد وجود دارد که سفارشی بافته میشود.
طرح ها و نقشه های تابلو فرش زیبای وان یکاد همگی برگرفته از آیات شریف قرآن و مکان های مذهبی است، بسته ذوق و استعداد طراح نقشه، وان یکاد با طرح ها و مکان های مختلف و همچنین خط های گوناگون تلفیق شده و در اختیار مشتری قرار میگیرد. در داخل طرح و نقشه کشیده شده شناسنامه ای برای تابلو فرش قرار میدهند که بافنده تابلو فرش در حین بافت دچار مشکل نشود‌. در داخل شناسنامه هر اثر، تعداد رج های تابلو فرش، رجشمار، رنگ های به کار برده شده، پالت رنگ، نوع نخ، ابعاد و اندازه تابلو فرش، نام طرح و نام طراح، قیمت نخ و نقشه، قیمت دار، قیمت دار ابریشم، قیمت دار پنبه، قیمت ابزار به کار برده شده در بافت تابلو فرش، وزن نخ و نقشه و همچنین تعداد گره نوشته میشود.
تابلو فرش دستباف وان یکاد را از آیه ی ۵۱ و ۵۲ سوره شریف و مبارک قلم برداشته اند. برخی معتقد هستند این آیه به چشم زخم مرتبط بوده است، به همین در منازل و دفاتر کشور ما بسیار پرطرفدار بوده است. در برخی کتاب ها امده است که منشا این آیه به زمانی برمیگردد که کافران با چشم های شوم خود به پیغمبر اسلام ضربه میزدند و مسلمانان بنا به اعتقادات خود از این آیه برای در امان ماندن از زخم چشم استفاده میکنند.

مقالات مرتبط

ارسال نظر