ابریشم و انواع ابریشم و ویژگی های آن

ابریشم و انواع ابریشم و ویژگی های آن

ابریشم و انواع ابریشم و ویژگی های آن


ابریشم از الیاف حیوانی و پروتئینی است که نرم و شفاف و ظریف و محکم است، این ماده مهم بصورت نخ بسیار نازکی است که از غده های کرم ابریشم ترشح می شود. یکی از بهترین موادی که در نساجی بویژه قالی بافی مور استفاده قرار می گیرد، ابریشم است. این ماده دارای قابلیت پذیرش عملیاتی نظیر سفیدگری، رنگرزی، صمغ گیری و … است.

 

انواع ابریشم


به طور کلی در ایران دو نوع ابریشم طبیعی و مصنوعی وجود دارد که از نظر آماده سازی آن برای استفاده در قالی بافی و رنگرزی به انواع زیر تقسیم می شوند.

1 – ابریشم خام :

ابریشمی که بطور مستقیم از پیله گرفته می شود و با دست یا ماشین به نخ تبدیل می شود. ابریشم خامی به عبارتی به ابریشمی گفته می شود که مراحل صمغ گیری و قلیاب کشی روی آن انجام گرفته است. رنگ ابریشم خام به صورت زرد و یا کرم است و پس از قلیاب کشی سفید می شود.

 

2 – ابریشم پخته :

 

ابریشمی که صمغ و ناخالصی آن به نام سرازین گرفته شده باشد، رنگ آن پس از صمغ گیری سفید می شود. صمغ گیری ابریشم که از مهمترین مراحل آماده سازی ابریشم به شمار می رود باید قبل از رنگرزی صورت بگیرد.

 

3 – ابریشم کجین :


تفاله ابریشم و انتهای الیاف و باقی مانده پیله را ، ابریشم کجین می گویند که قسمت نامرغوب الیاف است، که این نوع ابریشم مناسب فرش بافی نیست.

 

 ویژگیها و قابلیتهای ابریشم :

 

ابریشم و انواع ابریشم و ویژگی های آن ابریشم طبیعی که در قالی بافی مورد استفاده قرار می گیرد دارای قابلیتهای بسیاری است که در رنگرزی آن و در تهیه و آماده سازی آن اصول فنی رعایت شود ، موجب ارتقا کیفی فرش می شود.
1 – ابریشم تا دمای 140 درجه را تحمل می کندو در مقابل مواد قلیایی نسبت به پشم مقاومت بیشتری دارد.
2 – ابریشم با توجه به لطافتی که دارد آلودگی را به خود جذب نمی کند و در صورت آلوده شدن می توان با آب و صابون برطرف کرد.
3 – ابریشم دچار بید زدگی یا کپک زدگی نمی شود.
4 – ابریشم به دلیل داشتن ترکیباتی چون هیدروژن، کربن، اکسیژن، ازت در آب حل نمی شود ولی اگر به مدت زیادی جوشانده شود استحکام خود را از دست می دهد.
5 – ابریشم از جمله مواد بادوام طبیعی است، زیرا رشته های آن به هم تابیده می شوند و از نظر سایش به دلیل نرمی و لطافتی که دارد ساییدگی پیدا نمی کند.
6 – الیاف ابریشم عملیات صمغ گیری، رنگرزی و سفید کردن را به خوبی تحمل می کند.
7 – ابریشم دارای خاصیت رنگ پذیری زیادی دارد.

 

مقالات مرتبط

ارسال نظر