روش های از بین بردن لکه از روی فرش

روش های از بین بردن لکه از روی فرش

 

روش های از بین بردن لکه از روی فرش

در صورت ایجاد لکه روی فرش علاوه بر تمیز کردن سطح فرش باید پشت فرش را نیز تمیز نمود تا مایعاتی که به پشت فرش نفوذ کرده اند زدوده شوند چرا که در غیر اینصورت باعث پوسیدگی و ایجاد کپک در فرش می شود. اگر مایعاتی مثل چای، شربت و نوشابه در صورتی که روی فرش ریخته باشد اگر قابل برداشت است با کمک قاشق از روی فرش برداشته تا در بافت فرش نفوذ نکند. در مرحله بعد برای پاک کردن لکه از پارچه سفید نخی که قدرت جذب داشته باشد استفاده کنید و برروی محل لکه کشیده و قسمت مورد نظر را خشک می کنیم تا لکه از روی فرش برداشته شود. سپس با یک دستمال نخی نم دار و آغشته به مقدار کمی از شوینده های فرش را روی لکه ایجاد شده کشیده و سپس با یک دستمال خشک رطوبت قسمت مورد نظر را می گیریم. باید توجه داشت که برای تمیز کردن فرش آب یا محلول صابون و یا هر نوع محلولی که برای تمیز کردن فرش استفاده می شود ابتدا روی پارچه نخی ریخته سپس فرش را تمیز می کنیم. از تماس مستقیم محلول برروی فرش خوداری شود. سعی کنیم مسیر حرکت پارچه در قسمت لکه از اطراف به داخل باشد، برای اینکه سطحی که لکه ایجاد شده گسترده نشود. برای پاک کردن لکه های مختلف از روی فرش روش های متفاوتی وجود دارد که در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم

پاک کردن چای و قهوه بلافاصله چای را با قاشق جمع کرده و سپس با یک پارچه سفید و مرطوب لکه را چند بار خوب تمیز می کنیم و برای این نوع لکه از محلول آب و سرکه سفید استفاده می کنیم ( در این نوع لکه مرحله سوم محلول متناسب برای پاک کردن این لکه از آب و سرکه سفید استفاده می کنیم.

 پاک کردن انواع سس گوجه فرنگی از روی فرش : در این قسمت برای پاک کردن سس مراحل یک تا چهار را انجام می دهیم که در مرحله ی سوم محلول مورد نیاز برای این نوع لکه محلول آمونیاک است.

پاک کردن آدامس و شمع : ابتدا مقداری یخ درون کیسه فریزر ریخته و روی سطح لکه قرار می دهیم تا سفت شود یا به حالت جامد درآید و سپس به آرامی با پشت چاقو لکه را از روی فرش برمیداریم و در نهایت مراحل یک تا چهار را انجام می دهیم.

پاک کردن لکه جوهر : ابتدا مقداری ماست رقیق شده روی قسمت ایجاد شده ریخته، سپس با قاشق محلول ایجاد شده را بردارید. سپس مراحل یک تا چهار را انجام دهید. پاک کردن لکه ماژیک : ابتدا مراحل یک تا چهار را انجام می دهید فقط در مرحله ی سوم از پارچه آغشته به الکل استفاده می کنیم.

پاک کردن لکه های روغن و چربی : ابتدا اضافه روغن و چربی را با قاشق برداشته و با استفاده از پارچه آغشته به آب و سرکه سفید همراه با کف محل مورد نظر را تمیز می کنیم. پاک کردن کاکائو و شکلات : ابتدا اضافه کاکائو یا شکلات را از روی فرش برداشته، سپس با استفاده از پارچه آغشته به آب و سرکه سفید همراه با کف تمیز می کنیم.

پاک کردن لکه آبرنگ : برای پاک کردن این نوع لکه پارچه را آغشته به محلول آب و سرکه سفید همراه با کف تمیز می کنیم

 پاک کردن لکه خون : این نوع لکه را با استفاده از پارچه آغشته به محلول آب سرد و صابون تمیز می کنیم .

 پاک کردن لکه قیر : ابتدا اضافات لکه را با کمک کاردک یا پشت چاقو برمی داریم، سپس با کمک یک کاغذ و اتو لکه را از روی فرش بر می داریم. به این صورت که کاغذ را روی محل گذاشته و با استفاده از اتوی گرم لکه را به روی کاغذ انتقال میدهیم. این کار را چند بار تکرار می کنیم تا لکه برداشته شود. سپس با استفاده از پارچه مرطوب و آغشته به الکل محل مورد نظر را تمیز می کنیم.

 پاک کردن لکه ادرار حیوانات خانگی از روی فرش با الیاف مصنوعی : ابتدا پارچه سفید را که آغشته به محلول شوینده است چند ثانیه روی لکه فشار دهید. سپس با پارچه قسمت مورد نظر را خشک می کنیم. در مرحله بعد پارچه آغشته به سرکه را روی محل مورد نظر کشیده و چند بار این عمل را تکرار می کنیم و سپس با پارچه خشک رطوبت آن را گرفته و چندبار این عمل را تکرار می کنیم.

 پاک کردن لکه ادرار حیوانات خانگی از روی فرش با الیاف طبیعی : ابتدا با پارچه آغشته به شوینده محل مورد نظر را تمیز کرده، سپس با پارچه ی سفید محل مورد نظر را خشک می کنیم. در مرحله بعد با پارچه آغشته به آمونیاک روی محل لکه کشیده و چند بار این عمل را تکرار می کنیم و سپس با پارچه تمیز خشک می کنیم . در مرحله بعد محل را با پارچه آغشته به سرکه تمیز می کنیم و مجددا با پارچه تمیز خشک می کنیم. این بار پارچه را آغشته به مواد شوینده می کنیم و روی محل کشیده و سپس با پارچه آغشته به آب ولرم این کار را انجام می دهیم و در نهایت با پارچه تمیز محل مورد نظر را خشک می کنیم.

مقالات مرتبط

ارسال نظر