رفوگری و مرمت فرش دستباف

رفوگری و مرمت فرش دستباف

..

رفوگری و مرمت فرش دستباف
رفوگری و مرمت فرش دستباف
به مجموعه عملیات برای بازسازی، تکمیل و رفع نواقص فرش گفته میشود. انجام عمل رفوگری نیازمند آموزش و یادگیری اصول اولیه و درست بازسازی فرش است. در اکثر استان های کشور آموزشگاه رفوگری فرش وجود دارد که به شما آموزش رفوگری فرش دستباف را با اصولی درست و هزینه ای مناسب یاد میدهد.
رفوگری کار بسیار حساس و دقیقی است که نیازمند رنگ شناسی، رنگرزی و سابقه طولانی در بافت می باشد. از این جهت قیمت رفوی فرش کمی زیاد است که این قیمت گذاری بسته به نوع آسیب فرش می باشد.
قیمت رفو فرش دستباف به عواملی چون پوسیدگی، ساییدگی، سوختگی، پارگی، خرابی ریشه یا شیرازه و… بستگی دارد.
شما می توانید با یادگیری عمل رفوگری به راحتی در منزل فرش های خود را رفو کنید.

..

چگونه فرش پاره را رفو کنیم؟
رفو فرش پاره
از حساسیت های خاصی برخوردار است. رفو باید به شکلی باشد که به هیچ عنوان روی فرش نشان داده نشود و در اثر شست و شو تغییر شکل ندهد و پاره نشود.
گاهی پیش می آید که فرش بر اثر سوختگی نیازمند رفوگری می شود. هزینه رفو فرش سوخته به دلیل زمان بر بودن آن کمی گران است ولی شما می توانید در منزل خود از طریق جست و جو در اینترنت آموزش رفوگری فرش سوخته را به راحتی یاد بگیرید. ابتدا محل سوختگی را با صبر و حوصله قیچی کنید، سپس برای بهتر رصد کردن ظاهر فرش و میزان آسیب دیدگی آن فرش را جارو کنید. جای سوختگی را با آب و شامپو فرش شست و شو دهید و بگذارید خشک شود، سپس طبق آموزش هایی که جست و جو کردید شروع به انجام عمل رفوگری کنید.
سوختگی گلیم با قابلمه یکی دیگر از آسیب هایی است که امکان دارد برای هر فرشی رخ بدهد. از بین بردن سوختگی فرش با قابلمه بستگی به میزان آسیب دارد. اگر سوختگی در حد خوابیدن پرزهای فرش بود، با قرار دادن قطعه یخی بر روی پرزهای فرش آن را به حالت اولیه برگردانید، ولی اگر شدت سوختگی زیاد بود، با قیچی قسمت های سوخته شده را جدا کنید، سپس توسط چسب قسمت های سالم را به هم بچسبانید.
سوختگی با اتو یکی دیگر از اتفاق هایی است که امکان دارد برای فرش منزل شما هم رخ بدهد. رفع سوختگی فرش با اتو در صورتی که کم باشد و رنگ فرش به زردی بزند به راحتی قابل حل شدن است. یک پیاز را به دو نیم تقسیم کنید و بر روی قسمت های سوخته شده قرار دهید، سپس قسمت سوخته شده را بشورید و خشک کنید، لکه سوختگی از بین می رود.
اگر شمعی داغ بر روی فرش شما بریزد، می بایست سریعا اقدام به از بین بردن آن کنید. برای رفع سوختگی فرش با شمع ابتدا یک پارچه را بر روی قسمتی که شمع ریخته بگذارید تا خشک شود. به هیچ وجه پارچه را بر روی فرش نمالید، تنها برای خشک کردن شمع آب شده آن را بر روی فرش قرار دهید، سپس با مایع مخصوص فرش شویی اقدام به پاک کردن آن کنید. اگر لکه خشک شده باشد، قسمت سوختگی را با قاشق بتراشید. بر روی محل لکه پارچه ای سفید قرار دهید و به واسطه حرارت کم اتو، محلول را ذوب کنید تا به پارچه بچسبد.
یکی دیگر از سوختگی های فرش، سوختگی با زغال است. چنانچه فرش ماشینی باشد و سوختگی عمیق و زیاد نباشد، ترمیم فرش سوخته با ذغال راحت است. می توان با یک تکه سمباده و سابیدن قسمت سوخته شده، سوختگی را از بین برد. ترمیم سوختگی فرش با زغال به دلیل میزان بالای سوختگی کمی سخت تر است. قسمت های سوخته شده را با قیچی کوچکی برش دهید و با شامپو فرش محل سوختگی را پاک کنید، تا میزان سوختگی و عمق آن مشخص شود.

..

شیرازه دوزی فرش
فرش دستباف از تار و پود و گره تشکیل شده است، اما به جز این سه قسمت مهم، دارای شیرازه و ریشه هم است. شیرازه فرش خود به دو قسمت شیرازه منفصل و شیرازه متصل فرش تقسیم می شود.
گاه پیش می آید بر اثر صدمات و آسیب هایی که به فرش وارد می شود مجبور به ترمیم ریشه فرش دستباف و ترمیم شیرازه فرش می شویم. قیمت شیرازه دوزی فرش بسته به میزان آسیب دیدگی از ۱۵۰ هزار تومان برای هر متر شروع می شود. شما می توانید برای شیرازه فرش دستباف اقدام به یادگیری و آموزش کنید. صدمه دیدن شیرازه و ریشه ممکن است برای تابلو فرش ها هم رخ دهد که شما می توانید با آموزش شیرازه بافی تابلو فرش اقدام به ترمیم ریشه فرش در منزل و شیرازه آن کنید. در کلاس های آموزشی به شما طریقه شیرازه زدن تابلو فرش، آموزش شیرازه منفصل، آموزش شیرازه متصل و… را به خوبی یاد می دهند.

ارسال نظر