فاکتورهای مهم در ارزیابی اصالت و محل بافت فرش

فاکتورهای مهم در ارزیابی اصالت و محل بافت فرش

..

فاکتورهای مهم در ارزیابی اصالت و محل بافت فرش

فرش ایرانی از دیرباز تا کنون مورد پسند تمام مردم جهان بوده است. اگر نگاهی به تاریخچه فرش ایرانی بیاندازیم متوجه قدمت و اصالت این حرفه و هنر در کشور ایران می شویم. ایران از گذشته مهد فرش و هنر فرش بافی جهان بوده است.

فرش ایرانی
هنر فرش بافی از قدیم نسل به نسل چرخیده و افراد زیادی در این حرفه و هنر مهم در کشور مشغول به کار هستند. تشخیص فرش دستباف خوب و بد نیاز به فردی متخصص و کاربلد دارد تا بتواند بافت قالی، تشخیص فرش عتیقه و فرش آنتیک، تعیین سن فرش، جنس قالی و… را بدهد. در همین راستا چندین دانشگاه معتبر کشور رشته زیبا و کارآمد کارشناسی فرش را به وجود آوردند تا بتوانند متخصصین خبره، با اطلاعات بالا را آموزش و تحویل جامعه فرش و تابلو فرش ایرانی بدهند. به عنوان مثال یکی از وظایف کارشناس قالیچه و فرش، قیمت گذاری است. کارشناس قیمت گذاری فرش دستباف وظیفه تعیین قیمت یک فرش یا تابلو فرش را با توجه به فاکتورهای گفته شده بر عهده دارد.
رشته پرطرفدار و البته پر اهمیت دیگری که در حرفه فرش و قالی بافی بسیار حائز اهمیت است، کارشناس رسمی دادگستری فرش است. این رشته به علت اختلافاتی که در طراحی و تولید و فروش فرش در کشور ما وجود دارد، تشکیل شده است.
انواع فرش ایرانی در الیاف به سه دسته پشم، نخ، ابریشم تقسیم می شود و از نظر نوع فرش، فرش دستباف به فرش تبریز، قم، کرمان، اصفهان و… دسته بندی می شود.
خصوصیات فرش دستباف خوب به تعداد رج های فرش، محاسبه گره در فرش، نخ به کار برده شده در فرش، رنگ طبیعی و یا مصنوعی آن و… بستگی دارد.
هیچ زمان به طور صد در صد نمیتوان اعلام کرد بهترین فرش دستباف ایران کدام فرش است. زیرا فرش هر منطقه و بافت آن، در نوع خودش بهترین و خاص ترین بوده و بافت هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است. به عنوان مثال تفاوت فرش قم و تبریز در تعداد رج های فرش است که فرش قم طبق جدول رجشمار از رج بیشتری تشکیل شده است و همچنین طرح های تاریخی که در فرش قم بیشتر کاربرد دارد و استفاده می شود، از دیگر تفاوت فرش قم و تبریز است.

..

..

خرید فرش دستباف
بسیاری از افراد زمانی که قصد خرید فرش دستباف را دارند با این سوال مواجه می شوند که بهترین مکان برای خرید فرش دستباف کجا است؟ مکانی که با قیمت مناسب و بدون سواستفاده بتوان یک فرش دستباف طبق سلیقه خود پیدا کنند!
اگر خریدار فرش کهنه و تازه هستید، بهترین مکان برای خرید فرش دستباف، بازار تهران است. حراج فرش در تهران و بازار آن باعث مناسب شدن قیمت و مورد اطمینان شدن این مکان در فروش فرش دستباف شده است.
البته اگر شما خواهان فرش عتیقه ایرانی هستید به شما پیشنهاد میکنم حتما با یک کارشناس فرش قدیمی به خرید فرش در این بازار بروید. خرید فرش کهنه به علت ارزشمند بودن آن کمی سخت تر و پر ریسک تر است. زیرا فرش دستباف هرچه بیشتر از عمر آن بگذرد ارزشمندتر و زیباتر می شود.
اکثر فرش های عتیقه و فرش هایی که ارزش سرمایه گذاری دارند بیش از ۳۰ سال از عمر آن ها می گذرد. قیمت گذاری فرش عتیقه معمولا به دست کارشناسان و خریداران فرش عتیقه تعیین می شود. خرید و فروش فرش های عتیقه در انواع سایت های فروش فرش و در بازار تهران بسیار رونق دارد.
شما اگر فروشنده فرشی هستید می توانید شماره خریدار فرش دستباف و فرش های عتیقه را از سایت های گوناگون و معتبری که برای خرید و فروش فرش به وجود آمده است، پیدا کنید و برای باقی مراحل هماهنگی لازمه را انجام دهید.
یکی از پرطرفدارترین فرش های عتیقه، فرش زرباف عتیقه است. زیبایی و رعنایی این فرش بسیار خیال برانگیز و باورنکردنی است. فرش بافته شده از طلا جلوه ای ویژه و تصور نکردنی به خانه می دهد. قیمت فرش طلا بافت با توجه به ابعاد و اندازه آن از ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیون به بالا شروع می شود.

..

..

قیمت گذاری فرش دستباف دست دوم با توجه به اندازه، رنگ، رج، محل بافت، بافنده اثر، سن و نخ به کار رفته تعیین می شود. در صورت به کار بردن نخ مرغوب ابریشم در فرش های دستباف قیمت کار بسیار بالا می رود. اگر قصد پرداخت هزینه بالا برای خرید فرش را ندارید می توانید از فرش هایی که با نخ کرک یا پشم بافته شده است، خریداری کنید.
فرش هایی با کرک طبیعی به تارهایی بسیار ریز و نرم حیواناتی مانند بز، گوسفند و شتر گفته می شود که در حین شانه زدن، کرک ها در بین دندانه ها باقی می ماند. کرک تشکیل دهنده بسیاری از فرش های مرغوب و گران قیمت است.
فرش هایی که با نخ پشم بافته می شوند، عموما از پشم خالص گوسفندان، با توجه به محل زندگی و اقلیم، استخراج شده است. گوسفندان ایران دارای پشم های مرغوب و محکمی هستند، از این رو فرش های بافته شده با پشم گوسفندان استحکام بیشتری نسبت به فرش های بافته شده از کرک هستند.
اینکه بگوییم برای خرید، فرش کرک بهتر است یا پشم بستگی به میزان بودجه شما برای خرید فرش دارد. اما به طور کلی فرش های بافته شده از پشم بسیار مرغوب تر و گرانبهاتر از فرش از جنس کرک می باشد.
نکته مهم دیگری که در تعیین قیمت فرش دستباف تاثیر دارد، رج های فرش است. نحوه محاسبه رج فرش، تعداد گره های بافته شده در هر ۷ سانتی متر می باشد.

به عنوان مثال قیمت فرش نجف آبادی با مواد اولیه پشم و بافت درشت از ۱ میلیارد و ۸۰۰ شروع شده و در ابعاد بزرگتر به قیمت های بیشتری هم می رسد.
در خرید تابلو فرش دستباف هم مانند فرش دستباف فاکتورهای طرح، رنگ، نقشه، نخ و… مدنظر است. علاوه بر این فاکتورهای مهم، اندازه گیری تابلوفرش هم در تعیین قیمت و ارزش آن تاثیر مستقیم دارد. برای خرید و یا فروش تابلو فرش ابتدا به کارشناسی تابلو فرش از جمله تعداد رج ها، ابعاد و اندازه، رنگ و نخ به کار رفته می پردازند، سپس کارشناس یک قیمت برای این اثر ارزشمند تعیین کرده و طبق آن به فروش می رسد.

ارسال نظر