کپی کردن نقشه

کپی کردن نقشه

کپی کردن نقشه:


برای اینکار از کاغذ پوستی استفاده می‌شود به این صورت که آنرا روی نقشه انداخته و ابعاد کلی را ترسیم می‌کنیم. سپس آن را روی کاغذ شطرنجی منتقل می‌کنیم.
با توجّه به اینکه می‌توان نقشه را به اندازه‌های خودش یا کوچکتر یا بزرگتر از خودش کپی کرد رعایت نکات زیر الزامی است.
در صورتی که قرار باشد نقشه به اندازه نقشه اوّلیه و با همان رجشمار تهیّه شود باید از کاغذ شطرنجی که رجشمار آن مطابق کاغذ اوّلیه باشد استفاده گردد.
بطور مثال: اگر نقشه اوّلیه روی کاغذ 120 رگ رسم شده است باید ورقه شطرنجی که برای انتقال انتخاب می‌شود کاغذ شطرنجی 120 رگ باشد.

در صورتی که بخواهیم نقشه را بدون تغییر رجشمار بزرگ کنیم از کاغذ شطرنجی با رجشمار بالاتر استفاده می‌شود.
بطور مثال: اگر نقشه اوّلیه 120 رگ باشد برای بزرگتر کردن نقشه از کاغذ 160 یا 140 رگ استفاده می‌شود.

و از مقاومت آن نیز می‌کاهد و سود غلیظ باعث حل شد ابریشم می‌شود اسیدهای ضعیف باعث جمع‌شدگی و اسیدهای قوی موجب تجزیه آن می‌شود.
در ضمن ابریشم با دریافت کمی رطوبت مقاومت بیشتری پیدا می‌کند ولی چنانکه از جنس مصنوعی باشد با دریافت رطوبت مقاومت خود را از دست می‌دهد و با کشیدن پاره می‌شود. واحد اندازه‌گیری نخ ابریشم دنیر می‌باشد و دنیر عبارت است از 9000 مترلیف برحسب گرم. (این واحد در مورد کلیّه الیاف بکار می‌رود. ولی در مورد الیاف کوتاهی مانند پنبه نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.)


(D= دنیر،ع W= وزن، L= طول)    


برای نخ چلّه از ابریشم‌هائی با نمرات 160-60 دنیر استفاده می‌شود.
تکس: وزن هزار متر از الیاف را برحسب گرم تکس گویند.

تکس را با (T) وزن را با (W)‌و طول را با (L)‌ نشان می‌دهند.


در این روش از نمره‌گذاری با فازیاش عددی نمره نخ، ضخامت آن نیز افزایش می‌یابد. با توجّه به توضیحات فوق نتیجه می‌گیریم که در صورتی که نمره دنیر نخ را داشت باشیم با تقسیم بر عدد 9 می‌توانیم نمره تکس را نیز بدست اوریم.
با دقّت به روش‌های نمره‌گذاری الیاف درمی‌یابیم که در سیستم متریک با افزایش عددی نمره نخ، ضخامت نخ کاهش می‌یابد. ولی در سیستم تکس و دنیر با افزایش عددی نمره نخ، ضخامت نخ افزایش می‌یابد.

ارسال نظر