گرانترین تابلو فرش دستبافت

گرانترین تابلو فرش دستبافت

گرانترین تابلو فرش دستبافت
عواملی در تولید و بافت فرش دستبافت دخیل هستند که دلیل متغیر بودن قیمت آن می باشد که ما در نگارسرا آن را مورد بررسی قرار می دهیم.
نخ، رنگ به کار رفته ، طرح و سبک، نوع گره ،بافنده و ظریف بافی آن ، نقش عواملی هستند که مهم و کاربری هستند.

نخ
گرانترین تابلو فرش دستبافت گران‌ترین جنس فرش دستباف، فرش‌های با این نوع نخ خاب هستند که همانطور که می‌دانید از پیله کرم ابریشم گرفته می‌شود و قطر آن به نسبت سایر نخ‌ها نازک‌تر و بسیار ظریف‌تر و به همان نسبت نیز لطیف‌تر است؛ به همین علت بافت فرش دستباف با استفاده از این نخ‌ها بسیار سخت و زمان‌بر است. البته این نخ می‌تواند با درصدهای متفاوت در قسمت‌های مختلف فرش به کار برده شود؛ از جمله قالی‌های دستباف گل ابریشم، تمام ابریشم و سوف. به علت گران بودن آن امروزه بیشتر در برخی از قسمت‌های قالی‌های دستباف و برای براق‌ و برجسته‌تر نشان دادن و جلوه بیشتر آن مناطق استفاده می‌شود. این جنس فرش‌ها نسبت به آب حساس بوده و باید برای شستنشان خشک‌شویی انجام شود. فرش‌های ابریشمی به علت ظرافت ظاهریشان، رج‌شمارهای بالای ۶۰ داشته و بر همین اساس بسیار مستحکمند. همچنین رنگ‌پذیری بسیار خوبی داشته و در کنار درخشان بودنش، با رنگ‌های چشم‌نوازی، بینندگان را جذب خود خواهد کرد. پرزهای آن نسبت به دو جنس دیگر فرش دستباف (پشمی و پنبه‌ای) بیشتر حالت خوابیده روی زمینه فرش را داشته و نکته جالب توجه دیگر، تفاوت رنگ فرش در جهت و در خلاف جهت خواب پرزهای آن است
رنگ به کار رفته در فرش
از دیگر دلایل تفاوت قیمت فرش های دستباف ، رنگ به کار رفته در آن ها است. رنگ هایی که برای رنگرزی الیاف فرش مورد استفاده قرار می گیرد در ۲ نوع طبیعی و مصنوعی هستند. فرش هایی که در تولید آن ها از رنگ طبیعی استفاده شده است به مراتب قیمت بالاتری نسبت فرش هایی که در تولید آن ها رنگ مصنوعی به کار رفته است دارند. با این وجود امروزه استفاده از رنگ های مصنوعی اکثریت دارد
سبک و طرح
سبک بافت فرش نیز موجب تفاوت در قیمت فرش های دستباف می شود. برای مثال فرش هایی که در ایران بافته می شوند با فرش هایی که در هندوستان بافته می شوند از نظر سبک بافت و کیفیت مواد تفاوت های زیادی را با هم دارند و در نتیجه قیمت یکسانی نیز نخواهند داشت.
طرح هایی نظیر مینیاتور و فرانسوی و طرح هایی که مانند این دو طرح دارای ظریف کاری و پر رنگ و لعاب است گاهی تا چند ده میلیون اختلاف هزینه را در پی خواهد داشت.
تمام موارد بالا هرکدام عواملی برای گرانی تابلو فرش هستند که هرچه بهترین باشند به مراتب قیمت فرش هم بالاتر رفته و حتی در مواقعی تا 100 میلیون تومان و بیشتر هم می رسد.

ارسال نظر