انواع فرش براساس ابعاد

انواع فرش براساس ابعاد

انواع فرش براساس ابعاد :
قالی به عنوان فرش پرزدار یکی از پرمصرفترین فرشهای گستردنی است. فرش از زمان قدیم تا به امروز نیاز هر خانواده است. ابعاد هر فرش و مساحت آن با اندازه گیری طول و عرض در فرش های چهار گوش و در فرشهای گرد و بیضی با اندازه گیری قطر آن قابل محاسبه هستند.
انواع فرش براساس ابعاد به شرح زیر است :

قالی : قالی فرشی است بزرگ که با اندازه های متفاوت بافته می شود. معمولا مساحت آنها از 6 متر مربع و یا بیشتر از آن می باشد.
قالیچه : بافته ای است که از نظر اندازه کوچکتر از قالی است و معمولا مساحت آن کمتر از چهار متر مربع است.
قالیچه ذرع و نیم : ابعاد این نوع فرش عموما 104*156 سانتی متر است و بیشتر در منطقه فارسی باف رایج است.
قالیچه دو ذرع : قالیچه دو ذرع، فرشی است بزرگتر از قالیچه ذرع و نیم که اندازه معمول آن 210*135 سانتی متر است.
ذرع و چارک یا پنج چارک و ذرع و ربع : این فرش در ابعاد 170*140 و گاهی در ابعاد 175*140 می باشد.
پرده ای : نوعی از قالی است که در گذشته برای تزئین دیوارهای اتاق و یا داخل چادر ایلات استفاده می شد. اندازه آن 108*208 و گاهی 110*120 سانتی متر می باشد.
کلگی یا سرانداز : این نوع فرش ها معمولا از جهت پهنا کم عرض تر از قالی و از جهت طول کمتر از چهار متر هستند. کاربرد آن برای تزئین قسمت بالای اتاق است و از جهتی نوعی فرش مکمل به حساب می آید. در قدیم بذای پر کردن فضای خالی اتاق ها از این فرشها استفاده می شد.امروزه با توجه به تحولاتی که در معماری سنتی به وجود آمده است تولید آن کمتر شده است.
کناره : فرشی است باریک و بلند که برای فرش کردن راهروها، راه پله و طرفین طولی قالی استفاده می شود. معمولا اندازه پهنای آنها از 50 تا 170 سانتی متر و طول آن از 3 متر تا 10 متر و گاهی تا 15 متر هم می رسد.
پشتی : فرش بافته ای است در ابعاد کوچک که برای تکیه دادن و آراستن گوشه های اتاق، مورد استفاده قرار می گیرد.
سجاده ای : نوعی از قالیچه است که معمولا از پشم و ابریشم که بصورت ترکیبی و یا منفرد بافته می شود. اندازه متعارف آن بین 210*130 سانتی متر تا 220*140 سانتی متر می باشد. این بافته ها را به دلیل نوع طرح و نقشی که دارند بنام محرابی نیز می شناسند.
موصل : قالی است کوچکتر از قالی های دو ذرعی که زمانی در همدان بافته می شد. در خوی هم گونه ای قالیچه نا مرغوب بافته می شود که به آن نیز موصل گفته می شود.
پادری : این فرش در اندازه پاگرد و درگاه درب برای ورودی محل بافته می شودو از نظر مقیاس، در اندازه پشتی است و اندازه آن 50*70 است.
گبه : گبه نوعی فرش از جنس قالی است که در بین عشایر و ایلات و بافندگان روستایی و شهری بافت آن متداول است. کبه درشت بافت و با گوشت زیادی که دارد زیر انداز جالبی برای روستائیان و عشایر کشور بشمار می رود. بافتن گبه با طرحهای ذهنی و ابتکاری هندسی و نقش حیوانات شکل می گیرد.

ارسال نظر