تابلو فرش نحوه نگهداری و شست و شو تابلو فرش

تابلو فرش نحوه نگهداری و شست و شو تابلو فرش

تابلو فرش
تابلو فرش ها بعنوان فرش های کوچک زینت بخش خانه های ایرانی هستند و این روزها هدیه ای ارزشمند و نفیس به حساب می آیند. هر شخصی از هدیه گرفتن تابلو فرش، بخصوص تابلو فرش طرح چهره خود بسیار خرسند و مسرور میشود. تابلو فرش های ایرانی به دو دسته تابلو فرش دستباف و تابلو فرش ماشینی تقسیم میشوند.
تابلو فرش دستباف بسیار ارزشمند بوده و از قیمت بالایی برخوردار است. دلیل قیمت زیاد این دسته تابلو فرش ها، نوع نخ به کار برده شده در آن و مدت بافت آن است. نوع نخی که در تابلو فرش دستباف به کار برده میشود، ابریشم طبیعی است. ابریشم الیافی بسیار گران و ارزشمند است و بیشترین کاربرد را در تابلو فرش های دستباف دارند. درخشندگی و زیبایی این نخ جلوه و ظرافتی ویژه به تابلو فرش میدهد. نخ های ابریشم از رنگ های کاملا طبیعی تشکیل شده اند که حتی رنگرزی آنها با کار دست است و از تنوع رنگ بالایی برخوردار هستند.
تابلو فرش های ماشینی، فرش هایی هستند که با ماشین های صنعتی در طرح های متنوعی بافته میشوند. مهم ترین ویژگی فنی این تابلو فرش ها، الیاف به کار برده شده در تابلو فرش است که اکثرا از الیاف و نخ های مصنوعی بافته شده اند. هرچه نخ تار، پود و خاب یک تابلو فرش مرغوب تر، با دوام تر و بهتر باشد، تابلو فرش از نظر کیفی بهتر است. مواد اولیه ای که در بافت تابلو فرش های ماشینی به کار برده میشود همگی از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت است. طرح هایی که در این تابلوها استفاده میشود معمولا: طرح شکارگاه، طرح چهره، طرح آیات قرآنی، طرح آثار باستانی، نقاشی و خطاطی استادان بزرگ، طرح های فرانسوی، طبیعت، گل و… است. این روزها به دلیل تبدیل تابلو فرش به کالایی لوکس، تقاضا هم زیاد شده است و این باعث پیشرفته شدن و به روز شدن کارخانه جات ها و دستگاه های آن ها است.
خیلی ها در هنگام خرید متوجه تفاوت بین تابلو فرش های دستباف و ماشینی نمیشوند و این موضوع باعث سواستفاده از آنها میشود. تابلو فرش ماشینی و دستباف تفاوت های بسیاری با هم دارند. یکی از راه هایی که میتوان تابلو فرش ماشینی و دستباف را از هم تشخیص داد نگاه کردن به پشت تابلو فرش است. درتابلوهای دستباف گره ها به صورت نامنظم و ناهموار هستند و یکنواختی کاملا در بافت با دست دیده نمیشود. ولی در بافت با ماشین های صنعتی و کارخانه جات به دلیل دخیل نبودن دست در فرآیند بافت تمامی گره ها یک اندازه هستند و پشت کار بصورت کاملا یک دست دیده میشود. از دیگر تفاوت ها بین تابلو فرش دستباف و ماشینی اندازه و الگو تابلو فرش ها است. در تابلو فرش های ماشینی بافت طرح ها کاملا بر حسب نقشه بدون هیچ خطایی است و تقارن خاصی در تابلو فرش ماشینی وجود دارد ولی در تابلو فرش های دستباف معمولا نامتقارن بودن وجود دارد و بافنده برحسب نقشه طرح را نمی بافد، گاهی ممکن است طرح متفاوت با نقشه باشد و یا گاهی طرح از ذهن خود بافند بوده و نقشه ای نداشته باشد.
تابلو فرش دستباف ایرانی گزینه بسیار مناسبی برای کلکسیون خانه های ایرانی و حتی کشورهای خارجی است. کیفیت این تابلو فرش زبان زد تمام جهان است زیرا از بهترین نخ و رنگ های در بافت این اثر ایرانی استفاده شده است. قیمت تابلو فرش های دستباف بسیار بالا است از این رو امروزه تابلو فرش هایی مانند دستباف، اصطلاحا دستباف گونه، با تراکم بالا در بازار به وجود امده است که نظر بسیاری را به خود جلب کرده است.
تابلو فرش نحوه نگهداری و شست و شو تابلو فرش
تابلو فرش های دستباف و ماشینی به همان نسبت که زیبا هستند، بسیار حساس هم هستند و در نگهداری و شست و شو آن باید بسیار دقت کرد.
تابلو فرش ها را نباید مستقیم بر روی دیوارهای آهکی و یا گچی قرار داد و به هیچ عنوان نباید با میخ به دیوار نصب گردد. زیرا تابلو فرش سوراخ شده و از بین میرود و حتی امکان دارد میخ زنگ بزند و ظاهر فرش را خراب کند.
تابلو فرش ها بافته شده اند تا زینت بخش دیوارهای خانه شما باشند پس از لوله کردن آن ها بپرهیزید.
تابلو فرش ها را به هیچ عنوان تا نکنید، این کار باعث میشود فرش شکسته شده و این اثر ارزشمند نابود شود‌.
اگر قرار است مدتی از تابلو فرش استفاده نکنید برای جلوگیری از بیدزدگی و خورده شدن فرش از قرص نفتالین استفاده کنید.
تابلو فرش ها را به هیچ عنوان در معرض نور خورشید یا رطوبت قرار ندهید، این کار باعث پوسیده شدن فرش و از بین رفتن آن میشود.
وقتی تابلو فرشی را خریداری میکنید آن را با قاب بر روی دیوار نصب کنید زیرا جلوه زیباتری به منزل شما میدهد و اعتبار و اصالت یک اثر ایرانی حفظ میشود.
حتما حتما به نظافت و تمیزی تابلو فرش ها اهمیت دهید. برای شستن بک تابلو فرش ابتدا از الیاف تابلو فرش مطلع شوید. شست و شو تابلو فرش با الیاف ابریشم با شست تابلو فرش با الیاف مصنوعی متفاوت است. به هیچ عنوان از مواد شوینده شیمیایی برای شستن تابلو فرش استفاده نکنید زیرا باعث از بین بردن رنگ فرش و طرح آن میشوید. در هنگام خرید مواد شوینده مناسب تابلو فرش را بپرسید و از همان برای تمیزی استفاده کنید. قبل از هر کاری ابتدا تابلو فرش را غبار روبی کنید. گرد و خاک نشسته روی تابلو فرش را با پارچه یا غبارگیر از بین ببرید بعد اقدام به شستن کنید.
تابلو فرش دقت کنید که حتما از خیس کردن تابلو فرش و شستن آن ابتدا متوجه شوید که تابلو فرشتان رنگ میدهد یا خیر. برای این کار پارچه سفیدی را به آب گرم آغشته کنید و به گوشه کوچکی از حاشیه فرش بزنید، اگر پارچه شما رنگی شد متاسفانه تابلو فرش شما رنگ میدهد پس به هیچ وجه تابلو فرش را خیس نکنید. ماده شوینده را با آب سرد مخلوط کنید و با ابری بزرگ خیلی سریع و محکم روی تابلو فرش بکشید و بعد آن را در جایی گرم برای خشک شدن قرار دهید، اینگونه رنگ قسمت ها مختلف فرش با هم مخلوط نشده و طرح تابلو فرش خراب نمیشود. حتما سریعا تابلو فرش را خشک کنید زیرا رطوبت زیاد باعث پوسیدگی آن میشود و به هیچ عنوان برای خشک شدن تابلو فرش، آن را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید. دقت کنید که برای خشک شدن تابلو فرش آن را روی بند آویزان نکنید این کار باعث شکسته شدن فرش و نابودی این اثر زیبا میشود.

مقالات مرتبط

ارسال نظر