چگونه فرش دستباف و فرش ماشینی را از هم تشخیص دهیم؟

چگونه فرش دستباف و فرش  ماشینی را از هم تشخیص دهیم؟

 

چگونه فرش دستباف و فرش ماشینی را از هم تشخیص دهیم؟
از شایعترین سوالاتی که در بین خریداران فرش پرسیده می شود این است که چگونه دستباف و ماشینی بودن فرش را تشخیص بدهیم؟
افراد متخصص و حرفه ای معمولا با نگاه به فرش متوجه این امر می شوند ولی با توجه به اینکه امروزه انواع فرش های ماشینی دستباف گونه در بازار موجود است، ممکن است تشخیص این مسئله برای افراد عادی که تجربه کافی از فرش ندارند کمی دشوار باشد. در این متن ما به پنج تفاوت اصلی بین فرش ماشینی و فرش دستباف می پردازیم که با نگاهی دقیقتر به جزئیات تشخیص این امر برای شما مخاطب عزیز آسان تر شود.
1.مقایسه قسمت پشت فرش ماشینی و دستباف: از بهترین روشها برای تشخیص تفاوت بین فرش دستباف و ماشینی نگاه کردن به پشت فرش است. در فرش دستباف چون فرآیند دستی صورت می گیرد و بافنده به وسیله دست گره ها را ایجاد می کند، گره ها کمی نا هموارتر و نامنظم تر نسبت به فرش ماشینی است و امکان دارد برخی از گره ها بزرگتر و برخی دیگر کوچک تر باشند، در حالی که چون فرش ماشینی توسط دستگاههای تمام اتوماتیک بافته می شود به طور معمول پشت این فرش ها بسیار مرتب و منسجم و یکپارچه شبکه بندی شدهاند و همچنین حالت زبری خاصی را به هنگام دست کشیدن برروی پشت فرش ماشینی می توان احساس کرد.
2.مقایسه ریشه ی فرش ماشینی و دستباف : با کمی دقت به ریشه های فرش دستباف و ماشینی متوجه می شوید که ریشه فرش ماشینی به آن دوخته شده است و در کل جزئی از قالی نبوده است . در صورتی که ریشه در فرش دستباف جزئی از اساس قالی بوده است.
3.مقایسه لبه فرش ماشینی و دستباف: لبه فرش ماشینی با دستگاه بخیه زده می شود و معمولا یکنواخت و هموار دیده می شود. ولی در فرش دستباف کناره ی فرش رشته پودهایی هستند که در لبه بیرونی قالی پیچیده می شوند و یکدیگر را نگه می دارند. با توجه به اینکه نحوه پایان دادن به کناره ی قالی در مناطق مختلف متفاوت است معمولا از کناره برای تشخیص اصالت قالی استفاده می شود.
4.دقت در الگو و طرح نقش: نقشه فرش را با دقت نگاه کنید. شکل و اندازه طرح فرش دستباف در دو سر آن کاملا یکسان نیست و همچنین نقشه بافته شده با دست صد در صد بی نقص نیست. در فرش ماشینی اشکال طرح نسبت به محورهای فرش متقارن هستند و شکل و اندازه طرح در سراسر فرش کاملا یکسان است و اثری از تناقض در فرش ماشینی دیده نمی شود.
5. مقایسه پرزهای فرش: یکی دیگر از عوامل مهم که در تشخیص فرش دستباف و فرش ماشینی کمک می کند این است که فرش های ماشینی عموما دارای پرزهای اسفنجی و کم وزنی هستند که به راحتی قابلیت تا شدن در جهت طولی و عرضی ندارند، به همین دلیل است که فرش های ماشینی را اغلب لوله می کنند.


مقایسه فرش ماشینی و فرش دستباف
قیمت: فرش ماشینی و فرش دستباف از نظر قیمت تفاوت زیادی دارند. فرش دستباف بسیار گران تر است
دوام فرش: طول عمر فرش ماشینی نسبت به فرش دستباف بسیار کم است که بستگی به کیفیت الیاف به کار برده شده برای بافت آن دارد. فرش دستباف معمولا با مواد طبیعی بافته می شود و اگر به خوبی از آن نگهداری شود دوام بالایی دارد.
کیفیت مواد اولیه: فرش دستباف معمولا با مواد طبیعی مثل ابریشم، پنبه و پشم بافته می شود و مقاومت بالایی دارند و همچنین دارای درخشندگی بالایی هستند که با گذشت زمان تغییری در آن به وجود نمی آید. اما الیاف استفاده شده در فرش ماشینی از الیاف مصنوعی است که در ابتدا دارای درخشش بالایی است ولی پس از مدتی این درخشش را از دست می دهند.

مقالات مرتبط

ارسال نظر