ویژگی فرش دستبافت کاشان

ویژگی فرش دستبافت کاشان

ویژگی فرش دستباف کاشان

 کاشان یکی از زیباترین شهرهای ایران است که تقریبا در مرکز قرار گرفته است. شرایط اقلیمی گرم و خشک کاشان باعث به وجود آمدن بافت های بی نظیر و دیدنی در این شهر شده است. دالان ها، اندرونی ها، بادگیرها، آب انبارها و… گوشه ای از بافت شهری دلنواز این شهر است. شما نمیتوانید در هیچ نقطه ای از ایران جایی را پیدا کنید که بیشتر از شهر کاشان تافته های و حریرهای موج دار گلدار و ابریشم ببافد، حریرهایی مخلوط از زر و سیم و ابریشم.
قدیمی ترین فرش های ایران به شهر شکوهمند کاشان برمیگردد. فرش هایی که مربوط به قرن ۱۱ هجری میشود و هم اکنون در موزه فرش ایران از آن نگهداری میکنند. جالب است بدانید همتای فرشی که در موزه فرش ایران نگهداری میشود هم اکنون در موزه متروپولتین آمریکا وجود دارد، و این فرش ها تنها در حاشیه با هم متفاوت هستند. شهره ی فرش دستبافت کاشان، شهره ای جهانی است. توریست هایی که سالانه به کشور ما ایران سفر میکنند از عشاقان فرش دستبافت ایرانی و فرش دستبافت کاشان هستند.

طرح های به کار برده شده در فرش دستبافت کاشان عموما طرح هایی اقتباس شده از فرش های اصفهان است با این تفاوت که رنگ کمتری در فرش دستبافت کاشان استفاده میشود. از نمونه طرح های دیگری که در فرش دستبافت کاشان به کار میرود طرح شکارگاه، بته و جغه، گل های ظریف، خشتی، ترنج، افشان، ماهی، علیا و… است. طرح های به کار برده شده در فرش دستبافت کاشان آرامش روحی و روانی نصیبتان میکند و شما با هر بار نگاه کردن به این فرش زیبا وجودتان غرق آرامش میشود.
رنگ هایی که در فرش دستبافت کاشان به کار برده میشود معمولا آبی، عاجی، قرمز یا لاکی، سبز روشن خاکی و… است. تنوع رنگ در فرش های دستبافت کاشان تا حدودی بالا است و همگی از رنگ های طبیعی رنگرزی شده اند.
ویژگی فرش دستباف کاشان “ فرش های دستبافت کاشان عموما در اندازه سجاده بافته میشوند. فرش هایی در اندازه بزرگتر و یا فرش هایی که به عنوان کناره استفاده میشوند هم بافته میشود.
نوع الیافی که در فرش های دستبافت کاشان استفاده میشود از پشم هایی بسیار مرغوب است، پشم هایی که به پشم مرینوس شهرت دارند و این نوع پشم های برای اولین بار از کشور استرالیا وارد کشور ایران شده است. فرش های دستبافت کاشان رویه بسیار نرم و لطیفی دارند و نوع بافت به کار برده شده در این فرش ها، بافت ریز و ظریف است به همین دلیل طرح هایی که در فرش دستبافت کاشان به کار برده میشود حالتی برجسته دارند و زیبایی فرش را دو چندان میکنند.
از ویژگی های خاص فرش دستبافت میتوان به این نکته اشاره کرد که ابعاد بالا و پایین فرش دستبافت با هم متفاوت است که از این نکته میتوانید در خرید فرش دستبافت خوب استفاده کنید. دیگر ویژگی های فرش دستبافت کاشان، خاب فرش است. شما در هنگام خرید فرش دستبافت، فرش را زیر نور خورشید نگه دارید، خاب فرش باید به رنگ تیره در بیاید و دقت کنید که اشکال ناتمامی در زیر فرش نباشد. اگر در هنگام خرید فرش دستبافت تفاوت رنگی در قسمت بالا و پایین فرش دیدید احتمال اینکه فرش رنگ شده باشد و رنگ هم پس بدهد، وجود دارد. در هنگام خرید به این نکته دقت کنید.
یکی دیگر از ویژگی های فرش دستبافت کاشان این است که در مدت زمان طولانی استفاده و پا خوردن و حتی قرار گرفتن مقابل نور آفتاب و… خراب نشده و این موضوع باعث زیبایی و درخشندگی آن میشود و لازم است بدانید در هیچ زمانی فرش دستبافت زیبایی و شکوه خود را از دست نمیدهد.
ویژگی جالب و جذاب فرش دستبافت کاشان این است که در با تغییر دما در فصول مختلف، دمای فرش هم تغییر میکند. یعنی در فصل گرم سال فرش خنک است و در فصل سرد سال فرش گرم است.
چله کشی در بافت فرش دستبافت بسیار مهم است. خوب و صاف در آمدن یک فرش دستبافت در انتها بستگی به دار قالی و چله کشی اولیه فرش دارد. چله کشی فرش دستبافت کاشان با نخ پنبه ای انجام میشود. در چله کشی های قدیمی‌تر از نخ ابریشم به عنوان چله کشی استفاده میشد‌. بدنه فرش دستبافت کاشان با پشم بافته شده و گاهی با ابریشم مخلوط میشود تا نقشه فرش جلوه پیدا کرده و چشمگیر شود. بافت فرش دستبافت کاشان بسیار محکم و دارای انسجام است و رویه نرمی دارد. تمامی تار و پودهای فرش دستبافت کاشان از پنبه است و تعداد گره هایی که در فرش کاشان به کار برده میشود بین ۱۲۰ تا ۸۴۰ گره در هر اینچ مربع است. نوع بافت فرش دستبافت کاشان سنتی بوده و گره های به کار برده شده در آن، گره نامتقارن فارسی است و هر چه تعداد گره ها بیشتر باشد فرش مرغوب تر و گران تر است.

ارسال نظر