نقشه تابلو فرش دستباف

در دنیای امروزه نقشه ها از حالت سنتی و نشان دادن کاغذی و طرحی به شکل کامپیوتری و عددی و کد دار تبدیل شده اند. البته هنوز در مناطقی شیوه سنتی استفاده می شود.

فرش ها امروز به صورت تابلو و اندازه هایی طبق سلیقه مشتری و نیاز جلب توجه بیشتری دارند و حتی گاهی به عنوان اجناس لوکس و گرانبها مورد استفاده قرار می گیرد. طرح ها و نقشه های متنوعی دارد که هرکدام تاریخ و سلیقه خاص خود را دارد. تابلو فرش دستباف را از نظر نقش و موضوع بافت می‌توان به چند دسته‌بندی متفاوت تقسیم کرد:

 تابلو فرش طرح منظره

تابلو فرش طرح منظره، بافت مناظر طبیعی بکر می‌باشد که بیش‌تر در طبیعت مناطق روستایی قابل رویت است؛ اجزای طبیعی به کار رفته در این نوع تابلوها شامل دریاچه و رودخانه‌های پر آب، دار و درخت‌های سر به فلک کشیده، آسمان، کوه، پل‌های چوبی و سنگی، قایق، کلبه‌های چوبی زیبا و … می‌باشد

تابلو فرش چهره افراد

این نوع تابلوها با سفارش شخصی به منظور هدیه‌ی تولد نزدیکان و یا سایر مناسبت‌ها نظیر هدیه‌ی ولنتاین و … و یا همچنین با سفارش ارگان‌های دولتی و غیر دولتی به منظور یادبود و قدردانی تولید می‌شوند؛ تبدیل عکس شخصی به صورت تابلو فرش معمولاً به صورت چاپی و ماشینی تولید شده و هزینه کمتری نسبت به نوع دستباف دارد

 تابلو فرش طرح فرانسوی

تابلوهای طرح فرانسوی شامل میهمانی‌ها و مجالس بزم و دورهمی اروپاییان قدیم است که برگرفته از نقاشی‌های فرانسوی است؛ معروف‌ترین این نوع تابلوها عبارت است از: گیتارزن، پاسورباز، شاعر جوان و..

تابلو فرش با موضوع نقاشی مینیاتوری

این نوع تابلو فرش‌ها برگرفته از آثار نقاشی هنرمندان مینیاتوری ایرانی به خصوص نقاشی‌های استاد محمود فرشچیان است؛ نقش مایه‌ی این نوع تابلوها بیش‌تر شامل موضوع خیر و شر، فرشته و دیو و … می‌باشد.

 تابلو فرش آیه قرآنی و مذهبی

تابلوفرش قرآنی برگرفته از آیاتی نظیر“بسم الله الرحمن الرحیم” ، آیت الکرسی ، و ان یکاد الذین و.. می باشند که علاقمندان زیادی به خاطره نوع خط و هنر این کار دارد

تابلو فرش طرح حیوانات

نقش مایه‌ی این تابلوها بیش‌تر حیواناتی نظیر ببر، شیر، گرگ، اسب، سگ و گربه است

تابلو فرش هایی با موضوعات ترکیبی تابلوفرش‌های با موضوعات ترکیبی در واقع ترکیب دو یا چند موضوع از موضوعات اشاره شده در بالا می‌باشد؛ به طور مثال ترکیب دو موضوع منظره و حیوانات در یک قاب این تابلوها همچنین شامل تصاویر ایرانیان باستان به خصوص دوران سلسله‌ی هخامنشی می‌شود؛ از جمله‌ی این عکس‌ها می‌توان به تصاویر تخت جمشید، نماد فروهر یا اهورامزدا، کوروش و همچنین زنان دوران هخامنشی اشاره نمود. قابل ذکر است که انواع تابلو فرش با طرح تندیس نیز در این دسته بندی قرار گرفته است که نقش مایه‌ی این تابلوها برگرفته از مجسمه‌های معروف جهان می‌باشد و به صورت فرش بافته می‌شوند. اکثر تابلو فرش ها در انداره های 35*50 یا 70*50 یا 100*70 یا 200*300 بافته می شود. البته برخی از کارخانه ها بنابر نیاز مشتری گاهی تا 12 متر هم امکان تولید دارند. تمام این موضوعات از جمله طرح مینیاتور و طرح فرانسوی و.. را در سایت نگارسرا می توانید بررسی و انتخاب کنید . هدف ما ارائه هرچه بهتره به شما عزیزان است.