فرش دستباف کاشان با قیمت
شهر کاشان یکی از اولین شهرهای ایران در زمینه بافت قالی‌های دستباف در کیفیت بالا، تعداد زیاد و طرح‌های متنوع است. فرش دستباف کاشان، یکی از فرش‌های پرطرفدار در ایران و سایر کشورها است. این شهر به عنوان پایتخت فرش‌های دستباف در سطح جهان شناخته می‌شود. بسیاری از قالی‌های معروفی که در دوره صفویه در این شهر بافته شده است، امروزه در موزه‌های مختلف جهان نگهداری می‌شوند. کیفیت بی‌نظیر فرش دستباف کاشان و زیبایی منحصر به فرد آن سبب رونق خرید و فروش این فرش شده است.
قدمت فرش دستباف کاشان
اولین فرش‌های دستباف کاشان مربوط به قرن هفدهم میلادی (طبق نظر برخی کارشناسان قرن شانزدهم) است. از اوایل قرن نوزدهم بازار خرید و فروش این فرش رونق گرفت. کارترایت از مبلغین مسیحی که در سال ۱۶۰۰ میلادی به کاشان سفر کرده، قالی‌ها و قالیچه‌ها، کاشی‌ها و ظروف چینی این شهر را ستوده است و کاشان را مرکز معاملات این محصولات برشمرده است.
در دوران صفوی مقارن با دوره رنسانس در اروپا، قالی‌های با زیبایی افسانه‌ای در شهر کاشان بافته شده است، که امروزه در موزه‌ها و کلکسیون‌های شخصی نگهداری می‌شوند. در این دوران کاشان مرکز بافت قالی درباری بوده و بافت قالی‌های ابریشمی نفیس زربافت و نقره بافت تحت عنوان قالی شاه عباس به این شهر منسوب است.
الیاف و مواد در فرش دستباف کاشان
در بافت فرش‌های دستباف کاشان از پشم استفاده می‌شود که نوع مرغوبی از این نوع پشم تحت عنوان مرینوس اولین بار از استرالیا به ایران وارد شده است. در برخی از فرش‌ها با ترکیب پشم و ابریشم زیبایی نقشه‌های فرش دوچندان شده است. فرش دستباف کاشان نرم و مخملین است و درعین‌حال بافتی منسجم و محکم دارد. در قدیم برای چله کشی از نخ‌های ابریشم و امروزه از نخ پنبه‌ای استفاده می‌شود. استفاده از رنگ‌های گیاهی در رنگرزی الیاف این نوع فرش، طیفی از رنگ‌های منحصر به فرد با کیفیت بالا پدید آورده است. البته امروزه استفاده از رنگ‌های شیمیای نیز معمول شده است که گیرایی رنگ‌های گیاهی را ندارند.
بافت و گره‌ها در فرش دستباف کاشان
بافت و گره‌های فرش دستباف کاشان بسیار ریز است که موجب ظرافت این فرش‌ها شده به همین دلیل نقش‌های بافته‌شده جلوه بیشتری دارند. تکنیک مورد استفاده در بافت این نوع فرش، بافت سنتی با گره‌زنی نامتقارن فارسی است. تعداد گره‌های ۱۲۰ تا ۸۴۰ گره در هر اینچ مربع است.
طرح‌ها و نقشه‌های فرش دستباف کاشان
طرح‌های قالی و فرش هر منطقه، ریشه در فرهنگ و شرایط اقلیمی آن منطقه دارد. محتشم کاشانی، ترنج و محراب، گلدانی و درختی کاشانی، بته‌جقه‌ای کاشانی، سجاده‌ای کاشانی، شکارگاه، حیوانی، افشان، تقدیسی و شاه‌عباسی من‌جمله طرح‌های فرش دستبافت کاشان است. با وجود اینکه نقش‌های فرش دستباف کاشان اقتباسی از فرش‌های اصفهان است ولی این دو نوع فرش متفاوت‌اند. از نظر ظرافت و طیف رنگ‌های استفاده‌شده فرش کاشان در سطح پایین‌تری نسبت به فرش دستباف اصفهان قرار دارد.
کمیاب‌ترین فرش کاشان فرش محتشم کاشان است. قدمت این نوع فرش به اواخر قرن نوزدهم میلادی برمی‌گردد. طرح این فرش متشکل از یک ترنج اشکی یا طرحی سراسری از برگ و شکوفه است. نفیس‌ترین فرش‌های محتشم کاشان، نقشه‌ای ظریف و پیچیده و زمینه‌ای عاجی یا طلایی با پرزهای بسیار کوتاه دارند.

رنگ‌های فرش دستباف کاشان
در فرش‌های با زمینه سفید عاجی، رنگ نقش‌ها عموماً قهوه‌ای، عاجی، خاکستری، توتونی و سیاه است. در قالی‌های دارای نقوش مستوفی (هراتی)، رنگ‌ها چندان لطافت و ظرافت ندارند. معمولاً در این نوع فرش‌ها دو رنگ آبی و قرمز ( قرمز آجری) چیره‌ترند که سبب یکنواختی تیره‌رنگی در رنگ فرش شده‌اند.
در فرش‌های اولیه محتشم کاشان به طرز استادانه‌ای با کارگیری هنر سایه زنی (تکنیک ابرش)، رنگ‌ها در طرح و روی نقش‌ها در سراسر فرش جابه‌جا شده‌اند.
همچنین در رنگرزی الیاف نوعی از فرش کاشان، تحت عنوان کاشان پنج رنگ، تنها از پنج رنگ استفاده شده‌اند، که برخی از آنها عبارت‌اند از: مله ای یا سکه‌ای (رنگی بین زرد و نارنجی)، چهره‌ای (صورتی کمرنگ)، شکری (کرم) و دوغی (صورتی پررنگ).
اندازه فرش دستباف کاشان
فرش دستباف کاشان در اندازه‌های مختلفی بافته می‌شوند ولی اغلب این فرش‌ها در اندازه سجاده یا کمی بزرگتر از آن بافته می‌شوند. علاوه بر این فرش‌هایی در اندازه فرش‌های کناره‌ای نیز بافته می‌شوند.
قیمت فرش دستباف کاشان
قیمت فرش دستباف کاشان با توجه به اندازه، تعداد و تراکم گره‌ها، جنس فرش، طرح و نقشه متغیر است.

فرش دستبافت 6 متری کاشان
ایران یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان و یکی از بزرگترین تجارت کنندگان فرش دستباف در سراسر جهان است.
فرش های دستباف ایرانی از نظر کیفیت ، تنوع و طراحی نسبت به همتای خود در بازارهای جهانی بی نظیر است.
در حال حاضر ، بسیاری از نمونه های زیبای فرش های ایرانی از جمله فرش دستبافت کاشان در موزه های شناخته شده در سراسر جهان نگهداری می شوند و به عنوان سفیران هنری و فرهنگی ایران خدمت می کنند.

قیمت فرش دستبافت کاشان 6 متری
دلایل و عوامل مختلفی وجود دارد که قیمت یک فرش دستبافت کاشان 6 متری را تعیین کند ، ما این عوامل را با جزئیات بیشتر در زیر توضیح خواهیم داد. در واقع از روی قیمت ، کیفیت هنری داوری می شود و یک فرش دستبافت کاشان با فرش های مشابه در همان سبک مقایسه می شود تا قیمت نهایی را تعیین کند.

اندازه
فرش بزرگتر که زمان بیشتری را برای بافندگی می برد، باعث گران تر شدن آن نیز می شود در نتیجه فرش های کاشان 6 متری در مقایسه با فرش های 12 متری از قیمت پایین تری برخوردار است .

رنگ
این عامل مهمیست که در ترکیب رنگها در یک فرش کاشان 6 متری چگونه عمل کرده باشند و از چه نوع رنگی در مواد استفاده شود. اگر رنگ های طبیعی به خوبی هماهنگ شوند ، این عامل قیمت بالاتری را به فرش دستبافت کاشان 6 متری می بخشد.

سبک و مبدا تولید آن
در مورد فرش صنایع دستی و کیفیت مواد موجود در یک فرش ایرانی به خصوص فرش دستبافت کاشان در مقایسه با یک فرش از هند تفاوت های زیادی وجود دارد و همچنین شرایط بین کارگاه تولید فرش و فرش ساخته شده توسط عشایر تفاوت زیادی وجود دارد و بر قیمت یک فرش تاثیر گذار است.

طرح و الگوی آن
این عامل نیز که اگر فرش دستبافت کاشان دارای نقوش پیچیده و یا نقوش کمتر و کوچکتر باشد ، بر قیمت فرش تأثیر می گذارد. اگر بافنده ها الگویی دقیق تر و ظریفتری را برای بافت فرش داشته باشند ، مدت زمان بیشتری را برای بافتن فرش صرف می کنند که در نتیجه آن فرش قیمت بالاتری نیز خواهد داشت.

تفاوت فرش دستبافت کاشان 6 متری با یک فرش ماشینی
فرشهای دستباف کاشان نسبت به سایر انواع فرشها از نظر وزنی سبک تر هستند و از فصلی به فصلی دیگر به راحتی قابل جابجایی و تغییر هستند.

مانند همه فرشها ، فرشهای دستباف کاشان نیز می توانند به عایق کاری یک اتاق ، نگه داشتن گرمای داخل و هزینه های کمکی در طول ماه های سردتر سال برخلاف فرش های سنگین تر کمک کنند.
در تابستان ها ، بیشتر فرش های دستبافت کاشان گرمای کمتری را به دام می اندازد ، که این عامل می تواند اتاق مورد علاقه شما را از گرم شدن بیش از حد برای گذراندن اوقات شما نگه دارد.

فرشهای دستباف کاشان همیشه گرانتر از فرشهای ماشینی هستند ، زیرا فرایند تولید آنها طولانی تر و پیچیده تر است. آنها جزئیات دقیق تری دارند ، از پشم بهتری ساخته شده اند و به صنعتگران ماهر بیشتری احتیاج دارند. در فرشهای دستباف صدها یا هزاران گره به صورت جداگانه به پایه فرش ایجاد شده است.

 اما نکته ای که باید توجه کنید این است که تراکم گره مهمترین عامل کیفیت فرش دستباف کاشان نیست. آنچه مهمتر است ، کیفیت نخ مورد استفاده در ساخت فرش است. هرچه پشم مورد استفاده ریزتر باشد ، کیفیت فرش نیز بهتر می شود. پس از پایان گره زدن ، فرشها "خام" هستند و برای بدست آوردن ظاهر و جزئیات باید تراشیده شوند.

فرش های ماشینی تلاش و زمان کمتری نسبت به فرشهای دستباف کاشان دارند ، هزینه تولید آن کمتر است و بنابراین ، قیمت کمتری نسبت به فرشهای دستباف دارند.

نتیجه آن که این تطبیق پذیری، فرش دستباف کاشان را به یک راه حل برتر برای پروژه های مسکونی و تجاری تبدیل کرده است. این که نیاز به فرش در یک خانه ، یک فروشگاه عالی یا یک لابی هتل باشد، فرش دستباف کاشان راه حل مناسبی برای همه اهداف است.

 

قالیچه تک مشکی خطیبی
farsh فرش
فرش