فرش دستبافت ابریشم
خانه محل امن هر انسان و مکانی پر از آرامش برای روح و روان او است. زیبایی خانه تاثیر مستقیم با روحیه شخصی که در آن زندگی میکند دارد. اگر محیط خانه شما دچار آشفتگی و نامتناسب بودن اجزا باشد قطعا روح و روان شما هم دچار آشفتگی و بهم ریختگی می شود و به همین ترتیب روزتان را خوب شروع نمیکنید. بسیاری از افراد، بخصوص خانم هر خانه به زیبایی منزل خود اهمیتی ویژه میدهد. یکی از اشیایی که در ورود به هر خانه ای همان اول توجه شما را به خودش جلب میکند، فرش خانه است. فرش ها زینت بخش هر خانه ای هستند.
فرش های دستبافت جلوه ای ویژه به منزل شما میدهد بخصوص اگر فرش دستبافت از نوع ابریشمی باشد. رنگ های منحصر به فرد و بافت دقیق و ظریف اش چشم هر بیننده ای را اسیر خود میکند. طرح های خاص و بی نظیر فرش های دستبافت ابریشم از کمیاب ترین و زیباترین نقش هایی ست که بر فرش زده میشود. فاکتورهای مهمی که در یک فرش دستبافت ابریشم مورد توجه قرار میگیرد بافنده اثر، تعداد گره، اندازه و ابعاد فرش، الیاف به کار برده شده در فرش، نقشه فرش، محل بافت آن و رنگ فرش است.
قیمت فرش دستبافت ابریشم
ارزش و قیمت فرش دستبافت ابریشم بسیار بالا است و بستگی به فاکتورهایی که در بالا گفتیم دارد. شما میتوانید به فرش دستبافت ابریشم به چشم یک سرمایه گران بها نگاه کنید. برای اینکه در هنگام خرید فرش دستبافت ابریشم مطمئن شوید که فرش ایرانی و اصیل است به پشت فرش نگاه کنید. پشت فرش دستباف ابریشم نرم بوده و تصویر روی فرش در پشت آن منعکس شده است ولی اگر فرش از نوع الیاف مصنوعی باشد پشت کار پلاستیکی بوده و بسیار سخت و زبر است.
الیاف ابریشم نسبت به الیاف پشم بسیار نازک تر است وتعداد گره هایی که در فرش دستبافت ابریشم زده میشود تقریبا سه تا چهار برابر نسبت به سایر نخ ها است. بنابراین مدت زمانی که طول میکشد فرش دستبافت ابریشم بافته شود بسیار بیشتر از سایر بافت ها است. در هنگام طراحی و کشیدن نقشه فرش دستبافت ابریشم بسیار دقت کرده اند و بیشتر به جزئیات پرداخته اند. از این جهت فرشی که بافته میشود بسیار ظریف و با شکوه است. با توجه به نوع نقشه، نوع بافت ابریشمی، کیفیت فرش دستبافت ابریشم متفاوت است و از این منظر قیمت کار هم متفاوت و بالا است.
فرش های دستبافت ابریشم در ابعاد نیم متری از ۳ میلیون شروع شده و تا ابعاد ۱۲ متری به قیمت ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون هم می رسد.
قیمت فرش های دستبافت ابریشم علاوه بر نوع نخ و مواد اولیه آن، از این نظر گران است که مدت زمان بافتن یک فرش دستبافت ابریشم بسیار طولانی است. البته سرعت عمل و سرعت گره زنی و مهارت هایی که هر بافنده بلد است با سایر بافنده ها فرق دارد ولی به طور کلی بافت یک تخته فرش و یا تابلو فرش زمان زیادی را به خود اختصاص میدهد. افرادی که در فرش بافی های گوناگون کار میکنند به دلیل زمان کمی که دارند ناچارند به کار خود سرعت ببخشند و این موضوع بر کیفیت کارها اثر منفی میگذارد. برای افزایش کیفیت یک فرش دستبافت ابریشم باید به نکات نظیر، اساس و پایه بافتن یک فرش، یک دست بودن و درست کشیدن چله فرش، کنترل ارتفاع فرش، کشیدن پودهای نازک، رج های منظم و به ترتیب و ... دقت کرد. مهم ترین نکته در بافت فرش دستبافت ابریشم اطمنیان صد در صد از سالم بودن دار قالی خود است. پس قبل از زدن هر گره ای و شروع هر نوع بافتی اول به نکات گفته شده دقت کنید تا فرشی تمیز، سالم و چشمگیر ببافید.
فرش های دستبافت ابریشمی را شهرها و کارخانه جات های گوناگونی تولید میکنند که معروف ترین آن ها فرش دستبافت ابریشم قم، فرش دستبافت ابریشم تبریز، فرش دستبافت ابریشم اصفهان، فرش دستبافت ابریشم کاشان و... است.
چگونه یک فرش دستبافت ابریشم را بشوریم؟!
شستن یک فرش دستبافت ابریشم دارای قواعد و اصول ویژه خودش است. در صورتی که این قواعد را رعایت کنید و فرش دستبافت ابریشم را طبق اصول بشورید قطعا کیفیت، زیبایی و خصوصیات ظاهری فرش دستبافت ابریشم حفظ میشود ولی اگر فرش را طبق دستورهای لازمه نشورید فرش دچار آسیبی جدی شده وسرمایه شما نابود میشود. فرش های دستبافت انواع گوناگونی دارند. برخی از فرش های دستبافت ابریشم رنگ میدهند که این موضوع را قبل از شستن فرش باید امتحان کنید و از آن مطمئن شوید. برای اطمینان از رنگ دادن یا ندادن یک فرش شما میتوانید یک دستمال سفید را در آب گرم قرار داده و بعد آن را به گوشه ای کوچک از فرش و پرزهای آن بمالید. اگر پارچه سفید شما رنگی شد پس به این معنا است که فرش دستبافت ابریشم رنگ میدهد.
فرش های دستبافت ابریشمی نسبت به مواد شوینده شیمیایی شدیدا حساس هستند، اگر از مواد شوینده شیمیایی برای شستن و تمیز کردن فرش دستبافت ابریشمی خود استفاده کنید، محو شدن رنگ ها و یا تضعیف الیاف و یا حتی سوراخ شدن فرش، بخش کوچکی از آسیب هایی است که به فرش میزنید. پس برای شستن فرش های دستبافت ابریشمی بهتر است از مواد شوینده شیمیایی استفاده نکنید تا عمر فرش تان کوتاه نشود.
 

شستشوی فرش ابریشمی
فرش زمرد
فرش دستبافت ایرانی