شهر سردرود پایتخت تابلوفرش جهان/ اینجا به‌ سختی بیکار پیدا می‌شود

شهر سردرود پایتخت تابلوفرش جهان/ اینجا به‌ سختی بیکار پیدا می‌شود

شهر سردرود پایتخت تابلوفرش جهان/ اینجا به‌ سختی بیکار پیدا می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – بهنام عبداللهی: از این پایتخت تا آن پایتخت ۱۵دقیقه راه است. یعنی از تبریز، پایتخت جهانی فرش دستباف تا سردرود، پایتخت تابلوفرش جهان.
حالا فرش در کنار کیف و کفش چرم، آجیل، نوقا و ریس، یکی از نزدیک‌ترین واژه‌ها به تبریز است. فرش تبریز به عنوان برندی معتبر و جهانی در نقاط مختلف دنیا مشتری دارد. هیچ‌کس روی کیفیت و اصالت این فرش شبهه‌ای مطرح نمی‌کند.
اما همه این اتفاقات خوب هنوز برای سردرود و تابلوفرش‌ هایش نیفتاده است. هرچند هنگام ورود به این شهر تابلوها به شما می‌گویند که به پایتخت تابلوفرش جهان رسیده‌اید، اما هنوز این آوازه به تمام جهان نرسیده است.
سَردْرود یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است که در جنوب غربی شهر تبریز واقع شده و ۸-۷ کیلومتر با شهر تبریز فاصله دارد. این شهر دومین شهر پرجمعیت شهرستان تبریز و یازدهمین شهر پرجمعیت استان آذربایجان شرقی است.
طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۰ صورت گرفته‌ است، این شهر با جمعیتی بالغ بر ۳۵ هزار نفر قدمتی در حدود ۳ هزار سال دارد.

سردرود با سابقه طولانی و حجم عمده تولیدات تابلوفرش، سال‌هاست که در بسیاری از جوامع با عنوان پایتخت تابلو فرش ایران و جهان شناخته می‌شود. تابلو فرش‌های دستباف این شهر اغلب در قالب پرتره بافته می‌شوند؛ البته نقش‌های هنری، نقاشی، منظره و آیات قرآن دیگر طرح‌های مرسوم به کار رفته در این تابلو فرش‌ها هستند که در واقع با ابتکار و به روز شدن هنرمندان قالیباف، این صنایع بومی نیز با شرایط زندگی روز و سلایق خریداران انطباق پیدا کرده است.

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک نمایید

ارسال نظر