سبک استاد محمود فرشچیان چیست؟

سبک استاد محمود فرشچیان چیست؟

سبک استاد محمود فرشچیان


استاد محمود فرشچیان با استفاده از فنون جدید و نوین منحصر به فرد خود ، دامنه ی نقاشی ایرانی را به تفصیل در آثار خود و بالطبع نقش بستن آن ها در تابلو فرش ها شرح داده است. تصور می شود وی هنرمندی است که برای جلوگیری از جدایی نقاشی ایران به نسبت تغییراتی که در طول تاریخ در ادبیات و شعر پیش آمده، زحمت زیادی کشیده است. این شکل از سبک نقاشی ، به لطف تلاشهای زیاد محمود فرشچیان ، اکنون در یک حوزه ی مستقل و جدا قرار گرفته است.

نه تنها مهارت های نقاشی او در آثار وی نوآورانه و بی همسان است، همچنین آن ها، پویا ، پر جنب و جوش و لیبرال هستند. سبک او ترکیبی از روشهای نقاشی مدرن و معمولی است. استاد محمود فرشچیان از طریق نمایشگاه ها و دعوت به سخنرانی ها در موسسات هنری و دانشگاه ها ، نقش بسیار مهمی در معرفی هنر نقاشی ایرانی به سایر نقاط جهان داشته است.

تاکنون شاهکارهای استاد محمود فرشچیان در پنجاه و هفت نمایشگاه هنری و هشتاد و شش نمایش گروهی در کشورهای آسیایی ، ایالات متحده و اروپا به نمایش گذاشته شده است.
وی توسط موسسات هنری و مراکز فرهنگی مختلف بیش از ده جایزه دریافت کرده است. استاد محمود فرشچیان صاحب مدرک درجه یک دکترای هنر نقاشی ایران و همچنین هنرهای اسلامی از شورای عالی فرهنگ و هنر است.

سبک استاد محمود فرشچیان ویژگی های آثار استاد محمود فرشچیان چیست؟
از ویژگی آثار وی می توان به این موارد اشاره کرد:

خط و رنگ در آثار محمود فرشچیان مبهم است و از نقاشی فارسی دوره صفویه (قرن هفدهم میلادی) پیروی می کند.
استاد فرشچیان با به تصویر کشیدن شاخه ها ، برگ ها ، درختچه ها و سنگ ها به شکل حیوانات ، چهره جاودانه نقاشی فارسی در دوره صفویه را دنبال می کند. پیچ و تاب ها ، چرخش ها ، فراز و نشیب ها و همچنین تصاویر و رنگ های استفاده شده در آثار فرشچیان ، برای ایجاد یک دنیای رویایی توسط وی به کار می رود.

به طو مثال: اگر شیطان در پشت انبوه ابرها کمین کند ، شکوه و عظمت تصویر او را از تماشاگر دور می کند. او گاهی شال یک دختر خوش ذوق را به مارهای شیطان وصل می کند ، در حالی که شمشیر تیز را به تصویری نفیس تبدیل می کند. خطوط مستقیم به ندرت در کارهای فرشچیان دیده می شود ، به جز در برخی از کارهای معماری و کاشی کاری وی و انسان و حیوانات همه در حال حرکت هستند و اشکال آن سیال و مبهم است.


این ویژگی های ارزشمند سبک استاد محمود فرشچیان باعث شده که از آثار وی در تابلوفرش های مینیاتوری استفاده شود.تابلوفرش مینیاتوری دارکوب، اثر استاد محمود فرشچیان یکی از همین موارد است. تابلو فرشی که به ظرافت بافته شده و جلوه ای شگفت انگیز به محیط اطراف خود می بخشد.

قیمت تابلوفرش مینیاتوری دارکوب استاد فرشچیان
در تعیین قیمت تابلوفرش مینیاتوری دارکوب استاد فرشچیان عوامل متعددی دخیل است. اما اغلب با نگاه کردن به پشت یک تابلو فرش می توانید تعداد گره های به کار رفته در نقش را متوجه شوید. همین تعداد گره ها یکی از عوامل تشخیص قیمت در یک تابلو فرش مینیاتوری است. علاوه بر تعداد گره ها، نوع گره و اینکه آیا تابلو چله ی ابریشمی یا نخی دارد، بسیار بر قیمت گذاری یک تابلوفرش مینیاتوری، تاثیرگذار است.همچنین سایز تابلو فرش، تعداد رنگ های به کار رفته در نقش، زمان بافت و تعداد رج، از عوامل دیگر موثر در تعیین قیمت یک تابلو فرش مینیاتوری دارکوب استاد فرشچیان است

ارسال نظر