روش نگهداری فرش

روش نگهداری فرش

روش نگهداری فرش


روش نگه داری از فرش دستباف همان طور که برای تولید فرش مرغوب، تهیه مواد اولیه مناسب و بافت صحیح و اصولی از اهمیت بسزایی برخوردار است، نگهداری فرش نیز از اهمیت بسزائی برخوردار است. نگهداری صحیح و اصولی فرش باعث افزایش طول عمر فرش شده و نقش موثری در بالا بردن ارزش اقتصادی فرش دارد. با نگاهی دقیقتر متوجه می شویم که نگهداری فرش از زمان تهیه مواد اولیه شروع شده و تا پایان عمر فرش ادامه دارد. همان گونه که می دانید فرش به صورت مفروش یا تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد. در هر صورت باید به صورت مفروش استفاده کنیم باید نکات زیر را در مورد توجه قرار دهیم :

روش نگهداری فرش

1 – از قرار دادن فرش در محیط مرطوب و تاریک خودداری شود.
2 – از تابش مستقیم نور خورشید بر روی فرش جلوگیری شود.
3 – ابعاد فرش مناسب با ابعاد اتاق باشد و سعی کنیم که فرش بزرگتر از ابعاد اتاق نباشد، چون در صورت بزرگ بودن مجبور می شویم که فرش را از کناره تا بزنیم و تا خوردگی موجب میشود که فرش ترک بردارد و آسیب ببیند.
4 – از پهن کردن فرش روی زمین گچی و آهکی خودداری شود چون گچ و آهک موجب پوسیدگی فرش می شوند.
5 – در صورت امکان سعی کنیم از یک مفروش کننده مناسب مثل موکت برای پوشاندن سطح زیری فرش استفاده کنیم، تا هر گونه رطوبت احتمالی را جذب کند و از آسیب رسیدن به فرش جلوگیری کند.
6 – برای افزایش عمر سر ریشه های فرش بهتر است آنها را زیر فرش پنهان کنیم تا کمتر در معرض رفت و آمد باشد و یائیده نشود و از بین نرود.
7 – از قرار دادن فرش در کنار حرارت بالا و مواد شیمیایی پرهیز شود.
8 – از قرار دادن هر گونه اشیاء سنگین و نوک تیز بر روی فرش خودداری شود.

روش نگه داری فرش دستباف

9 – اگر فرش در مسیر پر رفت و آمدی پهن شده است و تردد در تمام نقاط فرش یکسان نیست بهتر است سالی یک بار فرش را 180 درجه بچرخانید تا با این کار در طول زمانی که از فرش استفاده می کنید تمام سطوح فرش به یک اندازه فرسایش یابد و از زیبایی فرش کاسته نشود.
10 – بهتر است برای مناطق با آب و هوای مختلف فرش مناسب انتخاب شود. بطور مثال برای مناطق با آب و هوای گرم و مرطوب بهتر از فرش های پشمی استفاده شود چون این فرش ها نسبت به سایر فرش ها رطوبت کمتری را جذب می کنند.
در صورتی که فرش به عنوان تابلو استفاده می شود رعایت نکات زیر الزامی است :
1 – از آویختن فرش بر روی دیوار گچی و آهکی خودداری شود.
2 – از کوبیدن مستقیم میخ بر روی فرش پرهیز شود، چون در صورت که میخ دچار زنگ زدگی شود به الیاف آسیب رسانده و موجب پوسیدگی آن می شود.
3 – چون قسمت گلیم باف فرش از دوام و استحکام لازم برخوردار نیست بهتر است قالی از قسمت حاشیه به دیوار آویخته شود.
علاوه بر مواردی که در بالا گفته شد بهتر است فرش ها را به صورت تا شده یا لوله شده نگهداری نشود، به دلیل اینکه هوا جریان ندارد و امکان آسیب رسیدن به فرش وجود دارد. اما اگر مجبور به نگهداری فرش به صورت لوله شده شدیم بهتر است برای حفاظت از سطح داخلی فرش عمل تا کردن یا لوله کردن را از قسمت پشتی صورت گیرد تا پشت فرش بیرون باشد و روی فرش داخل باشد. عمل تا کردن و یا لوله کردن به طور منظم و مرتب انجام گیرد. برای حفاظت بیشتر قالی در برابر بید زدگی و حشرات، روی آن تنباکو و نفتالین ریخته شود و همچنین فرش را در محیط بهداشتی نگهداری کنیم و هر چند وقت یکبار فرش لوله شده را باز کنیم که هم سلامت فرش را بررسی کنیم و همچنین در معرض هوا قرار بگیرد.

مقالات مرتبط

ارسال نظر