استاد محمود فرشچیان

استاد محمود فرشچیان

استاد محمود فرشچیان
یكی از اقدامات اساسی برای توسعه ی حوزه ی فرهنگی – هنری هر جامعه ، نگرش استراتژیك نسبت به آثار هنری به عنوان یكی از مصادیق و مؤلفه های جهانی سازی فرهنگی، برای تعامل با جهان است. استاد محمود فرشچیان ، چهره مشهور در حوزه ی نقاشی و طراحی تابلو فرش ایرانی و مینیاتوری ، یکی از بزرگترین آوازه های هنری ایرانیست که دارای جایگاهی ویژه در جهان است. در واقع ، در حالی که هر تمدن و ملتی دارای ویژگی های مشترک در جهان و با تغییرات جهانی هماهنگ است ، نباید از هنر و میراث خاص هر کشور غفلت کرد و باید هر دو موضع را با یک نگاه اساسی و استراتژیک اداره کرد.
استاد محمود فرشچیان یکی از برجسته ترین و تاثیرگذارترین افراد در حوزه ی هنری و میراث فرهنگی ایران در حوزه نقاشی و طرح های تابلو فرش در جهان است. آثار هنری و از جمله تابلوفرش مینیاتور دایره هستی وی سبک مینیاتور دارد.
سبک مینیاتور چیست؟
آثار مینیاتور با نام “نگار گاری” در ایران یک فرم هنری است که ابتدا در ایران باستان ایجاد شد و بعداً در چین ، ترکیه و سایر کشورهای خاورمیانه انجام شده است.

نام برخی از نقاشی های محمود فرشچیان در تابلوفرش های مینیاتوری

نام برخی از مشهورترین آثار استاد فرشچیان در این مقاله آمده است. نکته مهم در مورد آثار محمود فرشچیان این است که بیشتر آنها مذهبی هستند. او از وقایع تاریخی مذهبی الهام گرفته و آنها را نقاشی کرده است و سپس این آثار طراحی شده در تابلوفرش ها نقش بسته است.

دایره هستی، عشق امام علی به یتیمان، ضامن آهو ، ظهر عاشورا وشمس و مولانا از نمونه های برجسته آثار وی و به کار رفته در تابلوفرش های مینیاتوری است.

تابلو فرش مینیاتوری دایره هستی

این نقاشی خلقت جهان را نشان می دهد و همه موجودات بهشت و زمین در این کار خدا را ستایش می کنند. استاد محمود فرشچیان برای ترسیم این نقاشی از قرآن الهام گرفته است.

تابلو فرش طرح عشق امام علی به یتیمان
امام علی که یکی از مقدسین در دین اسلام است به خاطر رفتار خوب و عشقش به مردم مخصوص یتیمان و افراد فقیر محبوب است. این نقاشی این عشق را نشان می دهد و جلوه معنوی به تابلوفرش می بخشد.

تابلو فرش طرح ضامن آهو
ضامن آهو، داستانی درباره ی امام رضا (ع) است . مطابق این داستان ، امام رضا از گوزنی محافظت می كرد كه توسط شكارچی اسیر شده و به او اجازه می داد كه برود و به فرزند خود شیر دهد و دوباره برگردد.

تابلو فرش طرح ظهر عاشورا
ظهر عاشورا از مشهورترین آثار محمود فرشچیان است. این نقاشی در مورد مهمترین واقعه دین اسلام است که برای امام حسین و خانواده او اتفاق افتاده است.

استاد محمود فرشچیان ویژگی های سبک استاد فرشچیان و نقش بستن آن ها در تابلوفرش مینیاتوری
این استاد بزرگ که به خاطر جسارت خود در استفاده از رنگهای مختلف و شگفت انگیز بینندگان را مجذوب آثار خود می کند، مشهور است.
وی در یک مصاحبه خود گفته است که: “یک فرد به برکت هنر خود می تواند در یک شخص عشق و ارتباط مداوم را ایجاد کند. تحول درونی که به دنبال این تجربه است ، می تواند هنرمند را به قلمرو بسیار وسیع تری سوق دهد ، جایی که خصوصیات بیرونی، رنگ و معنا را برای هنرمند از دست می دهد، به این ترتیب هنرمند ذات خالق را پیدا می کند.

قیمت تابلوفرش مینیاتور دایره هستی
تابلو فرش های مینیاتوری اغلب قیمت بسیار بالایی دارند و تعیین قیمت یک تابلوفرش مینیاتوری بسته به عوامل مختلفی دارد. اما در تعیین قیمت یک تابلو فرش مینیاتوری، پیچیدگی طرح تاثیر بسزایی دارد. همچنین تعداد رنگ های به کار رفته و نوع متریال مصرفی برای هر رنگ، تعداد گره در طول آن و زمان و دستمزد کار از عوامل موثر در تعیین قیمت یک تابلو فرش مینیاتوریست

ارسال نظر